Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 12 juni 2010

Dags för tvagning

Av Lina - 12 juni 2010 09:54

Idag ska jag duscha. "Gubber och kärringar, huk er i bänkera, för nu laddar hon om!" Jag vill inte precis säga att jag fuskar med min personliga hygien, men jag försöker hålla den fysiska aktiviteten till ett minimum och då får den dagliga duschen stryka på foten. Häromdagen duschade jag länge, länge. Jag rakade benen, gjorde hårinpackning och kände mig nästan lite spa-lyxig. Hur man nu kan göra det i ett litet sjukhusduschrum klätt med grön plastmatta. Efter dusch och insmörjning från topp till tå satt jag väldoftande på sängen och kände mig nästan som vanligt när jag plötsligt upplevde en molande och stickande känsla i mage och underliv. Jag fick panik. "Nu kommer bebisen. Nu kommer den och så dör den". Jag såg mig själv sittandes med nyrakade ben och mjukt hår med mitt ofullgångna barn i famnen och ångesten sköljde över mig. Jag lade mig platt på sängen och kände efter och kände efter och kände efter. Det gick nog ett par timmar innan jag vågade resa mig upp igen och då hade både den molande känslan i underlivet och spakänslan försvunnit. "Jag ska aldrig duscha mer", låg naturligtvis nära till hands, men jag tog mig samman och idag är det dags igen.


På tal om personlig hygien... Eller ja, att färga ögonbryn- och fransar kanske inte faller riktigt under den kategorin, men hur som helst. Min syster var här för några dagar sedan. Som den omtänksamma människa hon är hade hon tagit med ett survial kit för den fåfänga; nagellack, bryn- och fransfärg, lotion, fotfil, spegel, pincett, you name it. Egentligen får man ju inte ta emot besök här, men jag smugglade in syrran förklädd till personlig assistent bakom en lätt förståndshandikappad gravid kvinna i rullstol. Ingen anade oråd. Väl inne på rummet stängde vi in oss i mitt lilla "tält" med draperierna noggrant fördragna runt min sängplats. Vi drog raskt igång renoveringsprojektet genom att S målade min tånaglar parallellt med att jag målade fingerdito. Nästa anhalt var ögonbrynen. Min syster är inte precis känd för att vara snål. Hon smetade naturligtvis generös med svart färgcreme ovanför mina ögon och menade att tiden 10-15 minuter som angavs på paketet var löjlig. Själv hade hon kvar färgen i minst en halvtimme och kom det färg utanför brynen så tog hon bort den med aceton. Eller var det Klorin? Jag minns inte. Halvvägs in i behandlingen hörde vi hur det rörde sig utanför vårt tält varpå en barnmorska stack in huvudet mellan draperierna. Där satt jag, uppallad med kuddar i min sjukhussäng med tjocka, blanka skogssniglar fastklistrade på ögonbrynen. Barnmorskan blev först lite stel, men fann sig sedan beundransvärt snabbt i situationen och frågade med ett nästan överdrivet lugn: "Ursäkta mig, men är det din rullstol". "Eeee.... Ja, eller nej eller... Du kan ta den. Jag ska ingenstans nu ändå."


Fick förövrigt ett nytt uppslag när det gäller framtida korsstygnsbonader. Det är ånyo min kusin som snappat upp klokheter i sin omgivning. ”En regelbunden avföring är bästa huvudkudden”.

 
 
Ingen bild

linda walgren

12 juni 2010 10:56

oh, underbara du! va kul det ska bli att följa din blogg. Jag hoppas det är ok att dela med sig av din sida till mina nära som mer eller mindre dagligen frågar hur det är med dig efter att jag berättat!! vi hörs och du ta hand om dina broderier och prata lite gott med dem om mig för jag antar att du i din tristess pratar med allt i din närhet-:)

 
Ingen bild

Ingrid

12 juni 2010 10:56

25 veckor idag?! ett grattis till den nivån. (om man nu får jämföra detta med ett tv-spel där man får ett nytt liv om man klarar sig till nästa nivå..). Lina- det är både roligt men såklart väldigt tråkigt att läsa, men jag tycker det var en utomordentlig idé att börja blogga! KRAM

 
Ingen bild

Syster Sara

13 juni 2010 08:04

Vilken tur att du har en sådan fantastiskt omtänksam syster ;-) Va kul att du börjat blogga då du e sååååå duktig på att skriva :-)

Älskar dig (och din familj)
jo, jag sa till M igår att A va hos mormor och morfar. Då tog han armarna i kors och sa surt -nu e jag trött på detta!!!!
Lite avundsjuka kanske =) hehehehehe

 
Malin

Malin

2 mars 2011 14:17

Hittade hit via gooogle o du anar inte hur glad jag är över det! Skrattar så hela sängen hoppar när jag läser det du skrivit. Själv är jag sängliggande pga prem vattenavgång sedan v 21+1. Idag v 24+1 så vi tuffar framåt. Ska läsa hela din historia tänkte jag så jag kan få några fler goda skratt o kanske lära mig lite mer om den ännu helt okända världen m prematur bebis. Tack för att du delar med dig!
Kram tavelram!

http://www.malinkjellberg.blogspot.com

Lina

3 mars 2011 00:05

Åh Malin, Malin... Kniiiiip!!! säger jag till dig. (Precis som om det skulle funka, men ändå...) Här har du en som vet precis, exakt hur det känns att ligga i dina kläder. Hoppas, hoppas, hoppas att min berättelse kan ge dig något litet på vägen så att du kan bli lite förberedd på det som komma skall. Även om det så klart ser olika ut för alla så har jag märkt att många berättelser från "oss som varit där" är förvånansvärt lika. Hur som helst så ska jag ha er i tanken och gå in och kika på din blogg oxå. Kram från mig med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards