Linas liv i limbo

Alla inlägg under oktober 2012

Av Lina - 26 oktober 2012 18:48

Nätet strular och tiden tryter och det blir inte mycket bloggat alls. Jag längtar efter det, det gör jag. Efter att hitta orden, få dem på pränt, tänka till lite. Det är lite autopilotvarning på livet just nu. Känner ni igen det? Samtidigt är det ju just det man längtar efter när turbulensen är som värst, när stormen viner och åskan går. Då vill man ha den här lunken som vi är inne i just nu.


Som vanligt är Signe världens finaste lilla mini-unge. Hon sjunger och pratar och berikar våra liv från morgon till kväll. Häromdagen satt jag och kollade igenom bildgallerier i mobilen och hittade då sommarens favoritklipp. 


Signe har suttit och sjungit en lång stund när jag kommer på att jag borde filma henne. Då tystnar hon så klart och jag får locka och tralla och gulla för att hon ska ta ton igen. Men Signe är inte så intresserad av att spela in någon musikvideo...

Av Lina - 20 oktober 2012 20:01

Signe sjunger i bilen:


"Lilla singel, lilla singel atta dig. Lille grisen gal. Tomte. Lite tomte titter ut. Haren. Klappa händer glad, ompa fallera. Klapp klapp. Lille råtta har du ficka. Fyra hål. Ficka hål lille råtta. Hatt. Uppener kala kåttar svans. Lille ben höra barnen. Haren klapp klapp. Blinka fäna blinka fäna blinka."


Lägg till det att hon har samma glugg mellan framtänderna och samma glada uppsyn som självaste Povel Rammel. Kan inte bli något annat än Karamelodiktstipendium där inte. 


Av Lina - 14 oktober 2012 21:23

Jag är trött på att bebisar växer om Signe i storlek. Trött. 


Jag vet att det inte är någon vinst i sig att vara stor och tjock egentligen, att det jag borde ha för ögonen är att hon är frisk och välutvecklad, vår lilla tös. Men ändå... När hon kan ärva kläder från barn som är yngre än henne, då får jag lite ont i magen. 


Helst skulle jag vilja sätta alla andra barns tillväxt på paus ett halvår ungefär, så att Signe fick lite mån att växa ikapp. Det hade varit nått' det! Då kunde alla andra få noja lite och oja lite och så kunde jag få smacka förnöjt när byxorna flaggade och tröjan stramade. (Ja på Signe då alltså.)


Jag var tvungen att googla lite på ”storlek 86”, som är den Signe håller på att skifta in i just nu, och hittade då en tråd på Familjeliv.se med frågan ”I vilken ålder hade ditt barn storlek 86?”. Det var faktiskt ganska så befriande läsning. Man kan lugnt säga att det varierar. Efter ett snabbt överslag kommer jag fram till att det råder en normalvariation mellan 7 månader och 2,5 år. Så olika är det alltså. Så olika är barn. Märkligt då att klädkedjorna envisas med att märka sina kläder med ålder. ”86 cl – 1-1 ½” år. Mot bakgrund av FL-tråden kan de nästan lika gärna skriva ”XL – 35-44 år”. Eller hur?!

Av Lina - 11 oktober 2012 23:38

Kanske något av det tråkigaste denna jord kan uppbringa: En hel tvättmaskin full med sockar, strumpor, trosor och kalsonger i svart, grått och mörkblått.


Hu!


Nu är det i alla fall upphängt och klart. Imorgon väntar sortering. Hurr!


Meeeen imorgon väntar också en halvledig dag. Och lite sovmorgon. Och en blygsam liten springtur med en vän på morgonkvisten.


Det är vad jag tror mig veta om morgondagen.


Om dagen vet jag detta: Den avslutades med detta mitt livs kanske tråkigaste blogginlägg, men i övrigt var den till belåtenhet.


God natt kära medmänniska, var du än befinner dig...

Av Lina - 9 oktober 2012 22:25

Idag när jag hämtade på dagis berättade fröken att Signe ätit ett mindre berg av makaroner till lunch. Ingen korv, men väl en klick smör. (Signe har en egen flaska med flytande smör som hälls på i stort sett all mat.) Hon hade gapat och slevat och gapat efter mer.


”Jag tycker att hon äter jättebra!” sa fröken. ”Åh jag som var så orolig och nervös när hon skulle börja. Jag tänkte att hon inte skulle äta någonting. Hur skulle det gå?! Och så går det hur bra som helst.”


Och så fick jag veta att Signe äter mannagrynsgröt till frukost. Gröt – som hon alltid har ratat. Så nu vill jag å ena sidan koka gröt så att det står härliga till, å andra sidan inte koka någon gröt alls eftersom hon förmodligen inte skulle äta den här hemma. Men vem bryr sig!? Gröten kan gärna få vara dagisexklusiv, huvudsaken är ju att hon äter och växer. Och det gör hon.


He he heeee!!!!

Av Lina - 8 oktober 2012 22:41

 


Jag vill bara helt säga helt kort att jag vet att det inte kommer mycket vettigt härifrån just nu, men att det är som det är med den saken. Det händer så mycket, både tråkigt och roligt som tar energi i livet just nu att bloggen helt enkelt får stå tillbaka och snällt vänta på sin tur.


"Min familj är min ö", tänkte jag idag. Om jag står fast på den, med blicken fäst på barnen då blir det nog bra. Då blir allt bra. Till slut. 

Av Lina - 7 oktober 2012 19:35

 

Skapa flashcards