Linas liv i limbo

Alla inlägg under augusti 2013

Av Lina - 25 augusti 2013 22:37

Tre generationers spring på en helg. Och så lite cykel och annat på det.

Lördag kväll. Midnattsloppet tillsammans med min pappa. Jag sprang och sprang. Först outtröttligt. Sedan jättetrött. När målet till slut kom kom det en snöplig sekund för sent för att jag skulle nå mitt mål. Men det gjorde alls ingenting för mina ben var starka och mitt hjärta trodde på ett nästa år med nya mål och både fler och snabbare steg.

Söndag morgon. Var jag på mitt livs första rejvfest igår och har förträngt det? Huvudvärk. Benvärk. Hjärnvärk. Hej Resorb och godnatt på nytt världen.

Söndag eftermiddag. Alvin springer en hel kilometer, får medalj, tappar ännu en tand, cyklar sig till ännu ett par skrubbsår och är så stor att jag inte vet var jag ska få rum med alla känslor. Signe drar runt på trehjuling med en frisyr som går i ett med hjälmen. Igår fick hon lila glasögon som hon valt själv men vägrar ha på sig. Hon vägrar även ha på sig annat än klänningar, som hon i sin tur vägrar ha på sig om hon inte får ha byxor under, vilka hon i sin tur vägrar ha på sig om hon inte får ha trosor med Hello Kitty på. Jag andas och skulle gärna byta ut syret i atmosfären mot nytt, frisk tålamod eftersom det tycks ta slut precis hela tiden.

Och jo, i fredags firade vi tio år som gifta. Ett firande som med månaderna krympt från planer på en weekend utomlands på tu man hand till kvällsmat med ungarna och en skål färska räkor.

Och så har vi skaffat katt. Vilken helg.

Av Lina - 22 augusti 2013 22:28

Jag sitter i en bil med en sexåring på sätet bredvid mitt. Jag kör men släpper då och då blicken från vägen för att se på pojken vars tandstatus är helt rimlig i hans egen ålder, men vore en katastrof om den skulle drabba en själv. Han pratar och blottar den stora gluggen i överkäken, tittar upp mot mig och ser att de nya örhängena dinglar i mina öron. Örhängena han var med och valde.

"Har du dom örhängena?" säger han. "Dom fina. Du är jättefin i dom." Jag säger tack och berättar att jag blir glad när han säger så fina saker till mig. "Men du är ju fin", fortsätter han. "Jag tycker att du är jättefin och inte alls ful."

Han tittar ner mot sina fötter och fortsätter lite tystare. "Inte som en rostig gammal cykel. Inte så ful utan fin."

Jag ler och kramar hans hand som är varm och lite kladdig, så som sexåringshänder är. Han kramar tillbaka och jag vill spara just den här stunden i mitt inre för alltid.

Av Lina - 6 augusti 2013 22:59

Hej tvättstugegolv som vi inte sett sedan i juni. Du verkar ha klarat dig bra under påsar med smutstvätt och kassar med ren tvätt, väskor med badkläder, trangiakök, dammsugare, tvättbalja, krabbfiskeutrustning, träningsskor, målarkläder, sovsäckar och drivor av strandsand. Välkommen ut i friskluften igen.

Nu är semestern slut och vi har inte lika mycket tid eller möjlighet att stöka ner dig längre. Vi kommer inte att bada lika ofta eller diska i diskbalja. Tiden i sovsäck är över på ett tag och krabborna kan sova lugnt i sina tångruskor. Vi borde egentligen dra på oss målarkläderna igen och ge garaget en omgång, men jag tvivlar på att vi kommer dit. (Träningsskorna hoppas jag dock att du får dras med ett bra tag, men sanden kan jag vara utan.) Nu kör vi sensommar, tvättstugegolvet, och tar några djupa andetag innan det är dags för dig att gosa med overaller, regnkläder, våta kängor och skidhjälmar, samt återuppta bekantskapen med det där trangiaköket.

Skapa flashcards