Linas liv i limbo

Alla inlägg den 12 februari 2013

Av Lina - 12 februari 2013 21:38

”(…) Då gick Guldlock ut i köket. När hon fick syn på de tre skålarna med gröt kände hon hur hungrig hon var.

   Först smakade hon på gröten i pappa Björns stora skål – men den var alldeles för het. Sen åt hon lite av gröten i mamma Björns mellanstora skål – men den var alldeles för kall.

   Sist tog Guldlock en sked ur Lilla Björns skål. Och den var precis lagom varm och jättegod, så Guldlock åt upp alltihop.”


Det är helt uppenbart att den här historien är uppdiktad. Den saknar logik och jag kan inte tänka på annat är de grava faktamissarna när jag läser den för Signe.


Hur är det möjligt att gröten i den lilla skålen är varmare än den i den mellanstora skålen? Det påståendet trotsar all logik och sparkar undan benen på varje form av trovärdighet i det Guldlock berättar.


För att inte tala om de tre lögnaktiga små grisarna. Vem går på historien om att de byggt tre hus på en enda dag och däremellan sprungit ifrån en varg vid flera tillfällen? Jag vet ju vem jag skulle satsa på i en löpartävling, om man säger så.


Dessutom tvivlar jag på att tre män under samma dag känner sig så givmilda att de alla tre, var och en för sig, skänker bort byggmaterial till ett helt hus. Nej, det är något fuffens med alltihop. Ja, varje gång jag läser om hur en av männen skänkte bort ett helt lass med tegel till en av grisarnas husbygge kommer jag att tänka på chefen inom Göteborgs kommun som dömdes för mutbrott efter att ha varit i samma läge som grisen i sagan.


Så snurrar det i huvudet på mig när jag läser saga om kvällen. Bör jag söka hjälp?


På tal om Guldlock förresten…


 



Ovido - Quiz & Flashcards