Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 12 februari 2013

Det är så logiskt, alla fattar utom du

Av Lina - 12 februari 2013 21:38

”(…) Då gick Guldlock ut i köket. När hon fick syn på de tre skålarna med gröt kände hon hur hungrig hon var.

   Först smakade hon på gröten i pappa Björns stora skål – men den var alldeles för het. Sen åt hon lite av gröten i mamma Björns mellanstora skål – men den var alldeles för kall.

   Sist tog Guldlock en sked ur Lilla Björns skål. Och den var precis lagom varm och jättegod, så Guldlock åt upp alltihop.”


Det är helt uppenbart att den här historien är uppdiktad. Den saknar logik och jag kan inte tänka på annat är de grava faktamissarna när jag läser den för Signe.


Hur är det möjligt att gröten i den lilla skålen är varmare än den i den mellanstora skålen? Det påståendet trotsar all logik och sparkar undan benen på varje form av trovärdighet i det Guldlock berättar.


För att inte tala om de tre lögnaktiga små grisarna. Vem går på historien om att de byggt tre hus på en enda dag och däremellan sprungit ifrån en varg vid flera tillfällen? Jag vet ju vem jag skulle satsa på i en löpartävling, om man säger så.


Dessutom tvivlar jag på att tre män under samma dag känner sig så givmilda att de alla tre, var och en för sig, skänker bort byggmaterial till ett helt hus. Nej, det är något fuffens med alltihop. Ja, varje gång jag läser om hur en av männen skänkte bort ett helt lass med tegel till en av grisarnas husbygge kommer jag att tänka på chefen inom Göteborgs kommun som dömdes för mutbrott efter att ha varit i samma läge som grisen i sagan.


Så snurrar det i huvudet på mig när jag läser saga om kvällen. Bör jag söka hjälp?


På tal om Guldlock förresten…


 



 
 
Ingen bild

Sofia H

12 februari 2013 21:59

Underbara lilla guldlock!

 
Ingen bild

Lina Svensson

15 februari 2013 07:30

Nu höll jag på att få frukostkaffet i vrångstrupen på köpet....

Vi läser samma sagor för vår tvååring och jag tänker samma sak varje gång jag läser.
Men så när vi var på biblioteket förra gången läste vi guldlock där, och de hade tänkt till för där var gröten inte för var/kall utan för mycket/för lite eller lagom salt...
Bättre logik.
Tack för ett morgonskratt!

Lina

15 februari 2013 10:41

Ha ha. Skönt att höra att jag inte är ensam. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards