Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 10 december 2012

Luciagosse

Av Lina - 10 december 2012 22:17

Alvin ska vara Lucia på torsdag. Det har varit bestämt sedan länge. Mycket bestämt.


Häromdagen frågade jag honom på nytt om han verkligen skulle ha det vita linnet till luciakronan eller om han hellre ville ha pepparkaks- eller tomtedräkt på kroppen. Det är ju liksom okej att blanda hur man vill.


Jag fattar inte själv varför jag måste fråga så många gånger. Jag till och med skäms lite över att jag gör det, så hade det ju inte varit om Signe haft samma önskemål eller om hon velat vara pepparkaksgubbe. Pojken är fem år! Varför kan jag inte bara säga ja och okej och fixa fram det där lucialinnet? Inners inne finns det uppenbarligen en liten del av mig som inte är så himla politiskt korrekt i alla fall. (Men säg det inte till någon.)


Alvin vidhöll hur som helst att han skulle ha det vita linnet och var så bestämd att jag inte kunde låta bli att dra på smilbanden. Som en sann femåring reagerade han blixtsnabbt. ”Varför skrattar du? Vad skrattar du åt?” Jag samlade ihop mina anletsdrag och förklarade att jag bara var glad. Glad att han var så bestämd, att det var bra. Att det är bra att veta vad man vill. Det var därför jag skrattade.


Förresten… Jag kanske ska tillägga att skälet som sonen anfört till att han vill vara just Lucia är att ”då kan man bränna alla”.


Jorå.


”Lucian har ju massa ljus. På hela huvudet. Men pepparkaksgubben han har bara ett ljus i handen. Och tomten… Han har ingenting, han bara går. Pffft…)


Ja, så har han sagt. Det låter som om dagiskompisarna gått ihop och jämfört de olika figurerna i luciatåget på samma sätt som de jämför superhjältars krafter och förtjänster. Men jag tror att den verkliga anledningen till att Alvin vill vara Lucia är att det är den finaste figuren i tåget. Kolla bara…




        
(Jag älskar förresten hur kronan vilar på öronen i sann Prins John-anda.)


 
 
Ingen bild

Anneli

11 december 2012 14:40

Klart hans ska vara Lucia! När min son var 3 eller 4 var han också lucia på dagis. Det visade sig att han var den enda lucian på avdelningen det året. I övrigt var det en blandning av tärnor, stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar. Han var jättestolt när han gick in först och många leenden i publiken blev det :-)

 
Ingen bild

Anna

14 december 2012 11:50

Tilda var för några år sen utklädd till riddare i luciatåget. Hon hade precis fått en riddardräkt och var mycket bestämd när hon sa att hon skulle ha den på sig. Orkade inte bråka om det och inget annat barn verkade reagera på hennes utstyrsel...

Lina

14 december 2012 11:59

Heja Tilda!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards