Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 9 december 2012

Kall

Av Lina - 9 december 2012 01:11

   


Barnakinder rosiga av kyla utifrån och värme inifrån. Fint.


Vi har haft fantastiskt väder idag. Kallt och klart och soligt och snöigt - vinter på riktigt. Vi har varit vid pulkabacken och så gick vi in en snabb sväng på en märklig lokal julmarknad som till nittionio procent bestod av lotterier. Tombola – det är julstämning det! (Eller inte.)


På kvällen blev vi bjudna på mat hos min syster. Vi tittade på ”Så mycket bättre”, jag åt alldeles för mycket godis och barnen hoppade och levde runt så att väggarna skallrade. En helkväll.


Dagarna går så fort. Livet går så fort och ibland undrar jag vad det blir av det. Jag är trettiofyra år. Inte gammal och inte ungdom. Vuxen.


Oftare och oftare tänker jag tankar om att det inte finns något att vänta på. Att jag ska leva livet nu, göra saker nu, tycka om mig själv nu. Inte vänta på ”om” och ”men” och ”sedan”. Jag pratar inte om jordenruntresor eller deltagande i dokusåpor, utan mer saker i stil med att ringa samtal jag längtat efter, låta bli att svara på samtal jag inte vill ta, ha klänning en onsdag på jobbet och rött läppstift på julfesten. Att inte låta andras förväntningar eller Jante begränsa mig.


För vem vill bli ihågkommen som ”hon som var så lagom” eller ”hon som var som alla andra”?


Så tänker jag och det är nog därför jag skriver så sällan. Det som rör sig i mitt huvud nu för tiden känns så stort, så svårfångat och så oerhört pretentiöst att sätta på pränt. Att skriva om barnen är enkelt. Att skriva om mig själv, så mycket svårare. Men här är jag i alla fall. För er som undrat…


 

 
 
Ingen bild

malin

9 december 2012 08:11

Du är så himla fin Lina! Hoppas innerligt att du har kraft o ork att förändra det som du önskar. Klänning på en ons låter så kul, precis som att ringa de där samtalen man aldrig tycker sig ha tid för. Att tycka om sig själv så otroligt viktigt men nog så svårt. Tror det är dags nu som du skriver. Livet varar inte för evigt o det är ju med dig själv du ska leva den tid som är kvar. Gäller att få ut bästa möjliga av det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards