Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 26 maj 2012

Utnött

Av Lina - 26 maj 2012 00:17

Jag tror bestämt att vi mer och mer börjar hamna i något slags normaltillstånd när det gäller Signe och maten. Jo, jag tror det, för häromdagen kom jag på att jag inte gett henne nötcréme på jättelänge.


Det är så klart inte många som ger sitt lilla barn Nutella som smakportioner och nötcréme i påse till mellanmål men det har vi gjort. I perioder har hon fått nötcréme varje dag, sked efter sked, påse efter påse och vi har njutit lika mycket av att ge henne godsakerna som hon har njutit av att äta dem.


Nötter i allmänhet och nötcréme i synnerhet är extremt kaloririkt. Och kalorier – det är fina grejer det, för med dem kan man växa och frodas och utveckla både kropp och sinne. Samtidigt är det inte riktigt hållbart i längden att få i sig sina kalorier via en så liten och ensidig mängd föda. För Signe hade det räckt med sju små portionspåsar med nötcréme för att täcka hela dagsbehovet av kalorier, men hade hon gått på en sådan diet i längden hade hon förmodligen drabbats av beriberi eller någon annan bristsjukdom.


Idag äter vår lilla trollunge det mesta. Vi berikar fortfarande maten med extra fett och hon dricker en speciell näringsdryck till frukost och kvällsmat, men i övrigt tror jag att Signes diet liknar de flesta tvååringars. Visst slinker det ner något fler godsaker i hennes mage än i dagiskompisarnas, men jag ser som sagt en nedåtgående trend där och i takt med att andra småttingar kommer på grejen med lördagsgodis så kommer det hela att jämna ut sig.


Glädjen över nötcrémens sorti från vår vardag är förresten mångbottnad. Bara tanken på den kalorimängd jag själv fått i mig från den källan det senaste året får mig att rodna. Jag menar, någon måste ju ta hand om all Nutella som Signe ratat och nötcréme är dessutom ett ypperligt medel för att pigga upp sig när allt känns skit och så kan man äta lite nötcréme för att fira när det går bra. Nötcréme är bra till det mesta kan man säga, det funkar i alla lägen och jag får erkänna att jag mer än en gång tittat allt för djupt i Nutellaburken den senaste tiden, men nu är det slut med det! Nu är det utnött, nednött, bortnött.

 
 
Ingen bild

Sofia

26 maj 2012 21:48

Åh, så synd om dig! Här är halva Nutellaburken kvar - jag kan ta med den till dig nästa gång vi ses för jag behöver inte äta upp den andra halvan också;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards