Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

Hur man än vänder sig så har man rumpan bak

Av Lina - 21 maj 2012 23:12

Det där med dagis alltså. Världens bästa och sämsta grej enligt experter. Rent skadligt att låta barnen vara där eller att inte låta dem vara där. För korta dagar kan bli förvirrande och för långa nästintill förintande för små barn. Att börja tidigt i livet kan missgynna utvecklingen liksom att börja sent. Ett litet barn kan vara för litet för dagis och ett stort barn för stort och tvärtom. Att vara först in är skamligt liksom att vara sist ut och att inte vara där alls.


Innan Signe började på dagis och Fredric var hemma med barnen var jag jättenoga med att Alvin kom iväg till dagis de femton timmar han har rätt till. Det är ju så bra och viktigt att vara i ett socialt sammanhang, träffa kompisar, få komma ut i skogen, pärla, dega, rita, väva och bli en god samhällsmedborgare och så. Jag var till och från en tjatig fru för att uppnå detta ädla mål.


Nu går barnen på dagis två dagar i veckan och jag är jättenoga med att hålla nere dagistiden till detta minimum. Det är ju så bra och viktigt att få vara hemma i lugn och ro tillsammans med en förälder för att finna trygghet och samhörighet, knyta familjeband och bli en god människa.


Imorgon är min plan att åka in lite senare till jobbet så att Fredric hinner komma hem till barnen under sitt arbetsuppehåll som han har mellan halv tio och halv två. Då kan barnen sova ut och behöver inte vara på dagis förrän vid ett. Medan Fredric steker pannkakor och knyter familjeband åker jag in och jobbar mellan tio och fyra för att klockan fem hämta ut två stycken goda människor och samhällsmedborgare från vår allmänna barnomsorgsinrättning.


Fredric undrade lite försiktigt om det inte var enklare att jag bara lämnade dem på dagis lite senare, varpå han fick en avhyvling. Min stackars hunsade make skakade på huvudet och muttrade något om att det tydligen inte var så viktigt att komma iväg till dagis för att träffa kompisar längre.


God natt önskar världens bästa och sämsta fru enligt experter. 


Eller god förresten… Det vet jag inte om den blir för här ho-ho-ho-hostas det från spjälsängen. Vilken rethosta! Det kanske inte blir någon förskola alls imorgon när jag tänker efter och det är ju bra. Och dåligt på en gång. Fast mest dåligt väl. Eller?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards