Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

Massa makalösa mammor

Av Lina - 9 oktober 2011 22:20

Mammor gör skillnad! Mammor kan förändra världen! Det visar väl inte minst årets pristagare av Nobels fredspris.


Jag blev helt tårögd idag när jag lyssnade på radio och fick höra den helt fantastiska berättelsen om hur Leymah Gbowee och Women of Liberia Mass Action for Peace pressade fram ett slut på ett fjorton år långt, blodsmättat inbördeskrig i Liberia. Vitklädda kvinnor, som till slut uppgick i tusental, samlades varje dag på fiskmarknaden i Monrovia och bad och sjöng tillsammans i protest mot dödandet, våldtäkterna och lidandet i landet. Som en mänsklig sköld gick de ut till den del av staden där kulorna regnade mellan de olika krigsherrarnas styrkor. Vid åsynen av alla mammor, systrar och döttrar slutade männen skjuta mot varandra och frågade ”Vad vill ni våra mödrar?” Svaret löd: ”Eldupphör så att människor kan gå och hämta mat.”


Efter år av fredligt protesterande och ett stort mått av övertalningsförmåga fick kvinnorna krigsherrarna att resa till Ghana och sätta sig mittemot varandra vid förhandlingsbordet. Men de lät dem inte resa ensamma. Efter ett enträget skramlande efter pengar fick de ihop pengar till fem flygbiljetter. Fem kvinnor från rörelsen reste till Ghana och väl på plats organiserade de en stor skara liberianska kvinnor som i vita t-shirtar ställde sig utanför dörrarna till lyxhotellet där förhandlingarna ägde rum. När resultaten dröjde och kvinnorna märkte att dessa maktens män mest tycktes hänge sig åt att avnjuta lyxig mat och klä upp sig i exklusiva kläder, medan folket hemma i Liberia fortsatte att lida och dö i kriget, meddelade de att de inte tänkte flytta på sig innan männen där inne kom överens om ett fredsavtal. Kvinnorna bildade en mänsklig kedja runt byggnaden och några av dem hotade till och med att klä av sig nakna utanför hotellet.


Ett fredsavtal kom till stånd och idag är en annan av fredspristagarna, Ellen Johnson Sirleaf, president i landet. Afrikas första kvinnliga stadschef. Hon får priset för att hon lyckats bibehålla freden i landet och vem, jag undrar vem, kan inte tycka att en sådan berättelse är fantastik? Att sådana kvinnor är fantastiska? Deras drivkraft var inte makt, inte pengar, inte ära eller berömmelse. Det som drev dem var deras egna barns välmående, deras systrars säkerhet, deras makars och bröders välbefinnande. De var mammor som var beredda att göra vad som helst för sina barn, till och med gå emot kulregn.


Nu kanske jag blir anklagad för att dra för stora växlar på det här men jag måste ändå, i ljuset från kvinnorna i Liberia, få lyfta fram alla mammor som jag kommer i kontakt med genom den här bloggen. Mammor till sjuka barn, mammor till barn med annorlunda kromosomuppsättningar, mammor till skadade barn, mammor till barn som av olika anledningar inte äter. Mammor som frågar, mammor som ifrågasätter, mammor som inte ger sig, som strider och våndas för sina barns rätt till ett bättre liv. Jag säger inte att jag vill nominera oss till något pris, men jag kan inte låta bli att fascineras av den envishet och den styrka som kan flöda från ett modershjärta och hur det hjärtat kan blöda i kärlek för sin avkomma.


Pris ske alla dessa mammor!


 
 
Ingen bild

Camilla

9 oktober 2011 23:05

Jo vet du vad Lina, vi borde få ett pris! Någon slags tapperhetsmedalj för att vi ALLTID sätter våra ungar främst. Hur många timmar/dagar/veckor har man inte suttit i telefon och vid nätet för att söka information, ringa Försäkringskassa, läkare, dietist, försäkringsbolag, habilitering, logodped, sjukgymnast, kommun, dagis m.m m.m m.m Samtal som man har fått stå på sig i, visa att man är påläst och vill se förändring. Hur många besvikelser går det på en "vinst". Jag vet inte, men det känns som många tyvärr. Jag hoppas så innerligt att lilla Signe får må bra och klara sig finfint utan den där himla sonden och sondnäringen. Stor kram

 
Anna

Anna

10 oktober 2011 07:51

Du är så grymt bra på att skriva!!

http://fridafilur.blogspot.com

 
Ingen bild

Kajsa

11 oktober 2011 20:25

Det skriver jag under på, rätt av.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards