Linas liv i limbo

Alla inlägg den 23 juni 2013

Av Lina - 23 juni 2013 23:24

För en stund sedan var det på minuten tre år sedan Signe kom till oss.

Hon var så liten när hon kom. Så liten. Späd. Omogen. Ofärdig kom hon till oss, men skrek ändå så fort hon tagit sitt första andetag. Ett skrik som lät som en kattunges. Ett pip. Svagt i volym men så oerhört starkt. Att hon ens kunde andas... Att hon andades själv var stort. Hon slutade med det några minuter senare. Hon andades inte och läkarna hade svårt att få igång henne. Fredric var med. Jag låg kvar i förlossningsrummet och visste ingenting, kände ingenting, var tom.

Andningen kom igång och Signe har erövrat livet, andetag för andetag i tre år nu. Vårt mirakel. Vår lilla flicka. Hon kom in i mitt liv och förändrade mig. För alltid.

Hon har fortsatt att vara liten och stor på en och samma gång. Så pyttigt liten på utsidan och så märkligt storslagen på insidan. Sådan är hon. Signe.

Av Lina - 23 juni 2013 00:48

På tal om midsommar... Det regnade när jag var på väg till jobbet häromdagen (också). När jag kom in på kontoret låg paraplyerna på parad i entrén. De låg där uppfällda på golvet och väntade på att torka innan det var dags att följa med sin ägare hem igen.

När jag såg alla paraplyer kom jag att tänka på det där med paraplyställ: "Undra hur det är att bo i ett hem med paraplyställ." Att bo i ett hem som har en maffig urna eller en sirlig tingest i brons innanför dörren med en enda funktion - att härbärgera paraplyer.

Det är med största sannolikhet ett hem som är väldigt olikt mitt som har just paraplyställ i entrén. Ja, för det första så heter säkert rummet man först kommer in i just entréi det hemmet. Inte hall som det heter hemma hos mig. Jag föreställer mig att man i det hemmet har ordning på sina accessoarer. Paraplyet står i stället, väskan hänger på kroken, skorna står i hyllan (med skoblocken på plats) och stövelknekten är alltid i tjänst. Det finns en särskild låda för skovård och en för allmän klädvård. I den förstnämnda finns skocrèmer i alla kulörer, läderbalsam och impregneringsspray, borstar för både blankt skinn och mocka, trasor, ett mindre skohorn samt extra skosnören i vitt och svart.

Även lådan för klädvård innehåller en spray för impregering. Där i finns även en klädborste, en klädvårsrulle samt ett resekit med nål, tråd och en liten sax för att snabbt kunna fästa knappar som oväntat börjat hänga löst nedanför slaget.

Naturligtvis stannar inte ordningen i hallen i ett hem med paraplyställ. Nej, om du går vidare in i huset så ser du att golven är bonade, barnen är vattenkammade och att mjölkpaketen står i snörräta rader i kylskåpet. Man skulle helt enkelt kunna säga att ett hem med paraplyställ är den totala motsatsen till mitt hem där paraplyer förvaras liggandes i väskor eller på hyllor, hängandes på krokar, lutandes mot väggar i hörn innanför jackor, på golv, under skoställ eller i förråd där man bara hittar dem de dagar solen skiner som mest.

Ja, lite så tänkte jag när det regnade.

Ovido - Quiz & Flashcards