Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

Skolångest

Av Lina - 14 maj 2013 21:57

Jag har hört om den, men trodde inte att den skulle drabbar mig. Jag har tänkt på den, men skjutit den ifrån mig. Skolångesten. Börjaskolanångesten. Nu är den här. I full blom.

Hittills har Alvin befunnit sig i en miljö anpassad för 1- till 6-åringar. Nu är han på väg till något helt annat. En jättestor skolgård där det släntrar förbi tolvåringar med smartphones vid örat. Höga klätterställningar och en hel skog som granne. Hälften så många vuxna och dubbelt så många barn. Hur mycket trygghet finns kvar?

Usch. Jag orkar inte ens skriva om det. Är det normalt att känna så här? När går det över?

 
 
Ingen bild

Therese

14 maj 2013 22:19

Vi tar oss igenom det tilsammans Lina!! Jag har samma ångest här borta.. Tack och lov verkar våra små "fjun" mest vara spända och förväntansfulla!

 
Ingen bild

Gunilla Sjöberg

15 maj 2013 20:45

Alvin är större än du tror och kommer klara skolstarten galant. Jag tycker det var värre med gymnasievalet. "Stora" barn som ska bestämma vad de ska göra resten av livet, Vad tycker jag är roligt?Var finns jobben? Hur länge orkar jag plugga när jag är sjukt skoltrött? Och inte nog med det, när man bestämt vilket program man ska gå finns det minst 50 skolor som skriker kom hit, vi är bäst här får du dator/iPad/resa till utlandet. Min dotter har bytt program/skola två gånger sedan starten i höstas och fick läsa in två månader efter sista bytet, tog hela jullovet. Men, tänk inte på det nu, det är 10 underbara grundskoleår innan, där han får lära sig mycket nytt varje dag, känna sig som en av de stora barnen som lämnat dagis åt de små och växer av all ny kunskap. Kan varmt rekommendera att vara med i skolrådet så du får mer insyn i hur skolan fungerar och du kan vara med och påverka. Jag var med under alla elva år som mina barn gick i grundskolan, först i Starrkärrsskolan och sedan på Ahlafors fria. Saknar faktiskt det nu när båda går på gymnasiet.
Kram

Lina

15 maj 2013 21:19

Urk. Gymnasiet... Jag blir mörkrädd.

 
Ingen bild

Ida

21 maj 2013 11:13

Jag känner exakt samma sak!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards