Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 10 maj 2013

Cykelventil

Av Lina - 10 maj 2013 12:30

Aaaaaahhhhh! Jag är på så fruktansvärt dåligt humör att jag måste få skriva av mig lite. Kanske känns det bättre då, om jag får avreagera mig här istället för att gå och önska olycka över en viss småbarnspappa som jag just nu vill släpa genom staden i stortårna.

Alvin älskar att cykla. Han har trampat sig fram på jorden sedan han var två år och kallades för "den lille cyklisten" på sitt första dagis. Jag tror förresten att han bara var 20 månader när han började cykla trehjuling.

Nu har han vuxit så mycket att det är dags att uppgradera sig från 16 till 20 tum och förra helgen gjorde vi det stora misstaget att gå in i en riktig cykelaffär och titta. Big misstake. Huge! Man ser ju olika på saker och ting här i världen, men i alla fall jag tycker att 3000:- är alldeles för mycket för en cykel till en sexåring. Även om den är jättefräck, aluminiumlätt och har tre växlar. Det var med andra ord en väldigt besviken sexåring som promenerade ur affären.

Men - en rådig mor finner naturligtvis på råd, dammsuger begagnatmarknaden och finner en lika fräck, lika lätt och just precis lika växlad cykel, fast ett par år gammal. Pris: 2000:-. Jag mejlar säljaren och informerar om att en sprillans ny cykel kostar 3000:- och att hans pris därmed känns lite högt. Kan 1500:- vara av intresse? "Helt ok!" lyder svaret.

Jag meddelar att vi gärna vill komma och titta på cykeln och får då veta att han är bortrest till fredag. "Då kommer vi gärna på fredag. Säg en tid så kommer vi."

Alvin tittar på bild på cykeln och är spänd av förväntan. Hans alldeles egna cykel med växlar. Och dödskallar. (De där skallarna kunde jag gärna vara utan, men jag har resignerat efter sex års nednötning.)

Så imorse ser jag att jag fått ett mail. "Tyvärr. Igår var det en som köpte cykeln osedd!"

Jag blir så arg att jag nästan vill grina och svarar: "Okej. Då har jag en väldigt ledsen sexåring att ta hand om här. Jag trodde att vi var överens eftersom du accepterat priset. Du kanske ska fundera på att ha ett annat förhållningssätt än bilförsäljarens när du säljer saker till barn."

Just idag hatar jag konsumtionssamhället mer än vanligt. Min första tanke blir att vi väl får köpa den där svindyra cykeln ändå. Vår ekonomi skulle inte gå under av det, inte på långa vägar, men så tänker jag ett varv till och känner att jag vägrar! Det är sjukt hur mycket pengar vi förväntas lägga på barnen. Vad sänder vi för signaler till våra barn när allt vi köper ska vara sprillans och tipptopp och exklusivt? Vad sänder vi för signaler till varandra? Hur skruvar vi inte upp tonen familjer emellan när alla ska ha egen gigantisk studsmatta, barnkalas på lekpalats och en dator per familjemedlem?

Nä jag vägrar! Då får Alvin hellre vara ledsen en liten stund, för sånt är livet. Man får inte allt man vill ha på stört och det är förbjudet att släpa småbarnspappor genom städer i stortårna.

 
 
Ingen bild

Andreas

10 maj 2013 12:45

Det är synd det där olagliga med att släpa småbarnspappor runt stan i tårna!

Lina

10 maj 2013 13:16

Eller hur! Det var just det som var själva kärnan i budskapet - behovet av en lagändring på det området.

 
Skorpan och Loppan

Skorpan och Loppan

10 maj 2013 14:50

Men är vi helt säkra på att det är förbjudet? Det kanske inte står nåt i lagboken just om tår? ;)
Fasiken va taskigt i vilket fall som helst...

http://skorpanloppan.blogspot.it

Lina

10 maj 2013 15:31

Ja. Kanske är det så att metoden är så innovativ att lagstiftaren bortsett från den.

 
Michan

Michan

10 maj 2013 19:11

Jag håller med...
Jag är arg sur och ledsen på sport, fotboll är svindyrt och hockey är ännu värre, nästa vinter kommer hockey kosta 300 i månaden plus några hundra om de vill delta i en match plus utrustningen, vi köpte handskar på rea de billigaste de hade i affären för 890kr.
fotbollen kostar "bara" 1000 kr per barn plus start kit på 550kr plus overall på 500 plus fotbolls skor sen gånger 2 eftersom vi har två killar.
Vem fan har råd???

http://michaela-michan.blogspot.se

Lina

10 maj 2013 20:47

Helt sjukt!

 
Ingen bild

Therese

14 maj 2013 22:24

Så sant som det är sagt Lina.. Livet är inte alltid rättvist och man kan inte alltid få det senaste (Även om vi kanske skulle haft både råd och lust). Jag tycker precis som du att barn behöver lära sig pengars värde, att uppskatta det man får och att vi genom det förhoppningsvis uppfostrar smarta intelligenta och empatiska barn!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards