Linas liv i limbo

Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Lina - 4 maj 2013 23:00

I närheten av Alvins dagis finns en liten närbutik/godisaffär/pizzeria. Vi handlar aldrig i den där affären. Inte vi, men Alvin.

Några lördagar har han fått en peng i handen och sedan gått in för att handla något gott. Helt på egen hand. Att sitta kvar där i bilen och se honom gå in, vänta och sedan se honom komma ut igen är en sällsam upplevelse.

Först förväntan och allvaret, upprymdheten. Jag frågar om han vill att jag ska gå med och han säger bestämt nej. Han vill gå ensam, allt är tydligt på den punkten. Slanten hårt knuten i handen. Han går mot dörrarna och slänger en blick tillbaka mot mig, kollar att jag är där, ler med pirret surrande i läpparna och försvinner sedan in i butiken. Jag sitter där jag sitter, kollar på klockan, tycker att det kanske gått lite väl lång tid och undrar hur det går. Är personen i kassan snäll mot honom? Tänk om han blir lurad. Tänk om det är stora barn där inne som är dumma och tar hans pengar. Borde jag gå in? Nog har det gått väldigt lång tid nu. Ska jag gå in?

Men så kommer han ut. Ett ansikte som lyser som solen. Han småspringen mot bilen, viftar med lakritsklubba och hockeypulver i nävarna. Skatter som han erövrat på egen hand, utan hjälp från någon. Han kommer in i bilen, visar vad han köpt och jag vill veta allt. Vad sa han? Hur gick det? Vad valde han mellan? Jag får en fåordig redogörelse, utan fördjupningar eller utsvävningar. Som om det vore världens mest självklara sak att han handlar lördagsgodis på egen hand. "På slutet, då sa jag tack. Och så sa jag hej då."

Full pott. Alla rätt. Mission accomplished.

Min stora, fina, djärva pojke. Till hösten börjar han skolan. Han växer upp och ifrån. Precis som sig bör. Nu gäller det bara för mig att sitta kvar i bilen...

Skapa flashcards