Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 16 mars 2013

En lördag som alla andra. Eller?

Av Lina - 16 mars 2013 23:07

Det där med helg utan planer är ju härligt. Har jag hört. Att bara ta dagen som den kommer, relaxa och fånga stunden. Ge sig hän åt infall och upptåg i takt med att de dyker upp. Inga krav. Inga tider att passa. Bara vara.


Men ärligt. Hur ofta blir det så? Hur många upptåg blir det? Hur många stunder fångar man?


Min erfarenhet är istället att en helg utan planer helt enkelt blir en helg utan särskilt mycket innehåll. Man är. Varken mer eller mindre. Och det, mina vänner är jag väldigt, väldigt dålig på.


Ja, fy vad jag är dålig på det. Det kliar i mig när jag inte har något att se fram emot på helgen. Helst vill jag ha varje stund planerad och då allra helst tillsammans med andra människor. Jag vill träffa vänner och familj, äta gott, skratta gott, må gott. (Tyvärr måste man ju städa en del på helgen också, men det är en parentes.)


Men så sitter man här en lördagkväll helt utan planer, äter glass och upptäcker plötsligt att man visst tittar på "Fångarna på fortet", blir lätt illamående och byter kanal. Man slösurfar på Facebook, ser bilder på vackra människor på väg ut på fest och tänker "Det var väl det jag visste! Alla andra har storslagna planer för helgen. Fester och kalas, galna upptåg och kulturella upplevelser. Det är bara vi som sitter här och flyter ut i TV-soffan som två losers."


Fast lyser det inte ett misstänkt blåaktigt sken inne hos ena grannen nu när jag tittar efter? Och stod inte båda bilarna hemma hos familjen bredvid? Kanske är vi inte så ensamma om vår ensamhet som vi tror. Kanske är helger utan planer nödvändiga för att man ska få ihop vardagen och orken, och då speciellt för småbarnsfamiljer.


Eller så är alla andra ute på fest och vi är inte bjudna.

 
 
Ingen bild

Therese

16 mars 2013 23:21

Om du avundsjukt tänker på bilden på två tyroler utklädda människor på fejjan inkväll, så kan jag glatt meddela att vi redan är hemma igen eftersom den ena hälften av familjen tydligen hade svårt med balansen redan vid 22-snåret... så, jo - det kanske hade varit lika bra med fångarna på fortet för den personen ikväll =)...

Lina

17 mars 2013 01:01

Ha ha... Och jag antar att den balanslöse inte är den som kommenterar bloggar mitt i natten. ;-)

 
Ingen bild

Anna

16 mars 2013 23:22

Vi är barnlediga ikväll men ändå sitter jag själv i soffan med ett glas rött medan maken pillar ute i garaget! Inte ens när vi e barnlediga har vi nån spännande fest att gå på så vi e med i ert loosers gäng som häckar i hemmet i väntan på den där inbjudan till den där roliga festen som alla andra alltid går på så snart det är helg...

Lina

17 mars 2013 01:03

Men då kan man ju säga att vi festar ihop. På distans!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards