Linas liv i limbo

Alla inlägg den 12 mars 2013

Av Lina - 12 mars 2013 20:26

I dagarna skickas extra många gröna kuvert ut från Försäkringskassan. Kuvert med påminnelser till alla som har föräldrapenningdagar kvar att ta ut för sina barn. När vi fick våra kuvert igår började jag skriva ett långt inlägg om hur vi valt att fördela vår föräldraledighet, varför vi gjort som vi gjort, hur vi tänkt, att alla naturligtvis gör som de själva vill men att jag ändå ser fördelar med bla bla bla...

Det hela blev så lång, så invecklat och så mesigt att jag själv tappade intresset. Jag väljer därför att helt utan omsvep skriva så här istället:

Jag och Fredric har delat hyfsat lika på föräldraledigheten. Jag har tagit ut flest dagar för Alvin och Fredric har tagit ut flest dagar för Signe. Att vi delat på dagarna betyder för mig att vi delat på glädjen, men också på bördan. Djupare kalkyl än så har vi inte behövt göra.

Jag vet att de som väljer att vika de flesta föräldrapenningdagarna till mamman gör det för att de anser att det är det bästa för barnet, för familjen. Jag förstår det. Vad jag däremot inte förstår är hur de räknat för att komma fram till det.

Skapa flashcards