Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 27 februari 2013

Tiggeri.

Av Lina - 27 februari 2013 21:27

Hej. Det här tycker jag är jätteobekvämt, men nu gör jag det ändå. Jag ska tigga lite.


Ibland får jag ju för mig att det jag skriver här är lite viktigt. Då alltså framför allt det jag har att berätta om hur Signe gick från totalt matvägrande till lnormalt ätande. Jag vet att vår berättelse resan hjälpt flera barn och familjer och det gör mig så stolt att jag nästan blir lite odräglig.


Nu och då blir jag lite frustrerad över att jag inte kan nå ut till fler. Jag vet ju att det finns så många som är i samma usla situation som vi var för ett par år sedan. När frustrationen blir för stor surfar jag runt på nätet och letar. Jag söker på "sond", "sondberoende", "knapp", "knappmatad" och hoppas att jag ska hitta någon som råkar vara i samma sits som vi var och som dessutom bloggar om det så att det går att få kontakt. Det går så där kan man säga.


Det är sannerligen inte alla ledsna, sondmatande föräldrar som bloggar. Det däremot de flesta gör är att söka på nätet. De letar efter någon som kan förstå, som kan förklara. Någon som varit i samma läge och tagit sig ur det. Men hur ska de hitta mig?


Nu till tiggeriet. Jag har hittat en för mig ny söksida för bloggar där jag registrerat mig. www.mammabloggar.se Jag tänker mig att det borde vara en sida där de där ledsna och uppgivna mammorna letar. Nu undrar jag om ni vill hjälpa dem hitta mig.


Om man går in på sidan så kan man söka fram bloggen, sätta betyg på den och lämna en kommentar. Om du någon gång gillat något av det jag skrivit, om du tror att det kan vara bra eller roligt för någon annan att läsa det så får du väldigt gärna gå in på "mammabloggar" och betygsätta mig. (Du får så klart gå in och sätta lågt betyg också om du tycker att det är riktigt uselt. Ordet är som bekant fritt.)


Du får även gärna skriva en kommentar och berätta för andra varför du gillar bloggen, vad den ger dig, varför andra ska läsa den och så vidare...


Så, då ska jag sluta tigga och återgå till att bara vara jättetrött här i soffan. Jag vill ha mer vår, mer sol, mer ork och mindre mörker. Nu.

 
 
Sofia

Sofia

28 februari 2013 11:11

Bra Lina! Jag gör som du.
Nu finns Benjaminimalimaten också på mammabloggar.se. Allt för att fler ska göra som vi som hittade en blogg som visade en väg ur sondträsket...

http://benjaminimalimaten.blogspot.se

 
Ingen bild

Theos mamma

28 februari 2013 14:16

Hej Lina!
Jag/vi har läst din blogg ganska länge nu och följt er fantastiska resa. Tack för allt du skriver det ger hopp! Vår Theo är född i vecka 25. Han fick en tuff start i september 2010 och opererades ett flertal gånger under sjukhustiden. Även efter det har det strulat då han har en shunt som krånglat. Han åt allt själv fram till i somras då vi blev inlagda på Östra i Göteborg. Prinsen genomgick då 2 tuffa månader med 4 operationer. Han var så dålig att han aldrig kom i gång att äta igen :( Han fick tyvärr sond som vi heller aldrig blev av med. Vi känner så väl igen oss i er berättelse om kräk, sondmat mm. I november fick han knapp då vi inte kom någon vart med ätträningen trots att vi drog sonden och lät honom vara utan mat. Vi ville verkligen inte ha den där knappen efter att ha läst om er resa men såg ingen annan utväg.
I nuläget äter Theo lite kex och smakar på lite frukt men det är inga mängder. Vi har börjat "matresan" som förhoppningsvis ska hjälpa vår kille att hitta tillbaka till matlusten. Vi får lite vägledning via habiliteringen men det känns som att det kommer att ta en evighet om vi alls kommer någon vart. Har ju läst om Signe och hennes fantastiska vändning. Önskar det kunde bli så för oss också för vi är så fruktansvärt trötta på allt vad sondning är. Antar att det bara att att våga hoppa...?

Tack igen för att du skriver!

Här är Theos blogg om du vill kika in.
http://theoboy2010.blogspot.se

Lina

28 februari 2013 15:14

Hej! Kul med blogg, ska gå in och läsa, men tråkigt att ni inte kommer ur sondberoendet. Hoppas att det är nog med operationer nu på ett tag så att ni kan hitta en stabil grund att hoppa från. Kram.

 
Ingen bild

Jennie

28 februari 2013 18:13

Det finns en sida på facebook som heter För tidigt födda barn som jag är med i. Jag brukar tipsa om din blogg där, speciellt när det kommer till matproblematik! Det är en del föräldrar där som har barn med knapp och en del som ska få. Gå med där så kan du ju vara ett bollplank för dem om du vill och orkar :)

Lina

28 februari 2013 19:39

Tack för tipset!

 
Ingen bild

Lisa

1 mars 2013 11:34

Självklart. Viktig information som ska delas. Du har min röst.
Jag har också en fråga. Vår dotter håller på med detta att få tänder och har inte velat äta mycket (i jmf med det lilla tidigare) under en period. Tar däremot flaska på natten och försöker kompensera då. Det jag inser att det blir lite som med sond för då är hon inte hungrig på förmiddagen och så blir det lite en ond cirkel. Maten är ju dessutom energität. Använder minimax, olja, smör eller duocal beroende på vad som serveras. Vad har du för tankar om berikningar, använder ni det fortfarande, om inte, märkte du någon skillnad på aptiten när maten inte var lika energität. Ni använde infatrini, provade ni någongång minimax? En till, kunde Signe (när hon var mindre) äta mellanmål och sedan vara hungrig till huvudmålet?

Lina

1 mars 2013 17:44

Hej. Vi har berikat maten hela tiden, men använder nu bara extra smör. Vi har aldrig använt minimax.

Hon dricker Frebini Choklad till frukost och kvällsmat nu. Jag tyckte nog annars att snabba kolhydrater var bäst att plussa med under sondavvänjningen eftersom det inte ger så mycket mättnadskänsla.

Det där med mellanmål och huvudmål och grejer är överkurs. Vi har gett Signe mat när hon var hungrig. Punkt. Nu äter hon ungefär i samma intervaller som vi andra, fast kanske något oftare.

En fråga angående tänderna: Får andra barn med tandsprickning extra mat på natten?

Det var nog allt va? Tack och hej.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards