Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 26 januari 2013

Sjukt friskt

Av Lina - 26 januari 2013 19:34

 


Här var det febrigt och gnälligt och ynkligt värre. Igår kväll, efter dansen, stack temperaturen iväg och i natt har jag sovit bredvid en kamin. En väldigt söt liten kamin, men ändå... Jag som gillar 18 grader i sovrummet...


Idag har vi inte gjort många knop. Alvin var som tur var bortbjuden på barnkalas hos en dagiskompis, med efterfest hos sin kusin så vi hade ingen ytterligare att underhålla. Det räckte med en unge idag. Tro mig.  

 

Vi har tittat på TV, spelat på padda, snutit näsa, klappat kind, pratat med nalle, trugat med vatten, tvingat med febernedsättande och läst om Ingrid.


Ingrid är Signes absoluta favorit och de är till råga på allt bildlika, de båda töserna, med rött lockigt hår och stooora ögon. Just idag läste vi passande nog om Ingrid och Bassiluskan, hon som gör att barn blir sjuka med öronont och hosta. När jag kom till det här uppslaget i boken var jag tvungen att stanna upp en stund...


  

     

"Bassiluskan busar. Nu får Ingrid feber. Hon vill inte äta. Orkar inte leka."


Ingrid är en liten frisk unge. En unge som på ett fullt friskt sätt väljer att inte äta när hon är sjuk. Det är inget konstigt. Ingen förälder till ett friskt barn reagerar när de läser om att Ingrid inte vill äta, de läser istället för sina barn med igenkänning i rösten och vet så väl, så väl hur det är med hängiga ungar utan aptit. 


Sedan finns det de där andra föräldrarna, föräldrarna som får ont i magen när de känner att barnet har feber. Inte för att de är rädda för förhöjda temperaturer, utan för att de är så fruktansvärt rädda för att barnet inte ska äta. Så fruktansvärt, fruktansvärt rädda.


Har barnet då knapp på magen är det så lätt att ta befälet över naturen och mata på lite i den. Bara lite, lite, för säkerhets skull. Man kan ju inte gå en hel dag utan mat. Eller? 


Har barnet inte knapp på magen är det så lätt, så lätt att truga lite för mycket, erbjuda mat och dryck lite för ofta. Dricka och äta, äta och dricka, det bör man, varje dag, annars dör man. Eller?


Jag och Fredric mår fortfarande inte helt bra när Signe inte vill äta. Trots att hon varit ätande i över ett och ett halvt år hopar sig ångesten som ett moln i vårt hem när aptiten försvinner. Molnet har över tid blivit mindre och mindre för varje gång Signe blivit sjuk eller av annan anledning blivit matointresserad. Från att ha varit ett massivt, nästan ogenomträngligt smogmoln som sugit upp allt syre i vårt hem är det idag mer av ett hastigt illaluktande pruttos. Det går att vifta bort. 


Men idag känner jag extra för alla er som nu i förkylningstider går runt i det där smogmolnet alldeles för ofta. Åh vad jag önskar att ni ska få komma ut i den friska luften där sjuka barn som inte vill äta är fullt friska. 

 
 
Ingen bild

Maria ekdahl

27 januari 2013 09:39

Tack! Dör fick jag lite persoektiv på min tillvaro. Förbereder mig som bäst på andra vab-veckan för febriga barn. Och det är sååå tråkigt. Tråkigt, men inte jobbigt, inte oroligt, inte farligt. mina barn är ju som du förstår friska för övrigt. Inga knappar. Så minskad aptit en vecka, förändrar utseendet marginellt, men ibget annat. Kram till dig o hoppas er oro försvinner ytterligare!

Lina

27 januari 2013 09:54

Tack. Det hoppas jag med och idag tycks febern vara borta.

 
Ingen bild

Ida

27 januari 2013 15:41

Hej!
Var har du köpt den underbara tröjan?

Lina

27 januari 2013 17:20

Hej Ida. Det är en sprillans ny pyjamas/mysdress inköpt på Lindex rea för 100 kr. Byxorna var ännu finare...

 
Ingen bild

Lisa

28 januari 2013 15:31

Smogen ligger tät över vårt hem just nu. Ångesten som en sten i magen, dock tändes ett litet ljus när jag äntligen fann systertanden i nedre käken. Ett hopp, ringde sambon på jobbet och sa att den är här nu, den andra tanden. Nästan med gråt i rösten. Det som döljs bakom det käcka leendet vid matbordet, spelat oberörda över den lilla munnen som förseglats måste liksom ut nånstans. 18 till, försöker inte tänka på det idag. Bara hoppas att smogen lättar imorgon. Jag tror på henne, hon äter, bara inte med tandvärk.

Lina

28 januari 2013 15:55

Åh Lisa vad jag känner med dig! "Sten i magen, tryck över bröstet, men nästan aldrig klump i halsen. Inte gråta, bara kämpa, näsan över vattenytan." Men det finns frisk luft på andra sidan och utan någon som helst hurtighet i rösten vill jag ändå säga: Kämpa på. Är du medlem i "Knapphålet" på fejjan? Jag tror inte att jag hittar dig där... Där finns det fler i samma sits som har mycket erfarenhet att dela med sig av.

 
Ingen bild

Lisa

28 januari 2013 22:02

Tack! Jag tror det blir bättre imorgon, det måste det bli, kanske inte 8 köttbullar bättre men bättre, jag är laddad med nestles päronpure och köttfärssås. Jag är inte medlem i knapphålet men i för tidigt födda barn där det även finns många likasinnade. Min dotter är inte sondberoende, eller ja på sätt och vis var hon väl det eftersom hon är extremprematur men de drog den så fort de kunde och sen dess har vi kämpat. Jag, Agnes och hennes far. Ibland går det bra, man tror det är löst. Nu börjar jag bli luttrad, förstår att det tar tid.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Skapa flashcards