Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 24 januari 2013

Ny bloggfavorit och gamla bloggplågor

Av Lina - 24 januari 2013 22:53

Jag läser inte jättemånga andra bloggar. Självklart håller jag koll på mina medsystrar Anna, Andrea och Sofia som också kämpat/kämpar med barn son inte vill äta. Jag gillar, som så många andra, Underbara Clara som jag tycker har en fin blandning av eftertanke och lättja, självinsikt och jäklaranamma i sin blogg. Hon är förmodligen Sveriges äldsta 26-åring och det som gör att man gillar hennes blogg är nog att den är så väldigt, väldigt snäll utan att någonsin bli mesig.


En annan som aldrig verkar bli mesig är Cilanpilan som skriver som ingen annan och som har en humor som är vass som rakblad. Börjar man läsa hennes helt avskalade prosa går det inte att sluta. Och dessutom: Inte en endaste Odd Molly i sikte, inga dyra väskor, inga exklusiva doftljus. En hel del är shabby men inte mycket är chic. Det är helt enkelt ovanligt vanligt, som hemma hos de flesta av oss och det gillar jag. Dessutom har Cilanpilan fått känna på livets danska skalle och stenhårda spark i mellangärdet mer än en gång och det gör henne mänsklig på ett underbart sätt.


Hemma hos Karolina däremot är det ovanligt ovanligt och i det närmaste omänskligt, så att säga. Ovanligt fint och ovanligt välordnat och välgenomtänkt och välplanerat och omhändertaget. Hennes fantastiska renoveringsresa är en fröjd och en tortyr att läsa om. Hur kan de få det så fint? Var får de all energi ifrån? Hur hinner de med allt med två små barn i huset? (De gör allt renoveringsarbete på egen hand, bakar, lagar mat, stenlägger, planterar, saftar och syltar, fotograferar och bloggar professionellt vid sidan av ett "vanligt" arbete.) Hur kommer de på allt? Har kan de ha ett sådant tålamod? Hur har de råd? Hur kan de tycka så mycket om varandra även när de tapetserar ihop? Varför är vi så otroligt dåliga på allt de verkar vara bra på?


Jag försöker att inte gå in allt för ofta på den bloggen eftersom jag vet att risken att jag ska bli lätt deprimerad av det jag läser är ungefär lika stor som att jag blir rejält inspirerad.


Ja, det handlar väl om någon form av hatkärlek helt enkelt. Än värre är det med Emma som driver en blogg som jag älskar att älska, älskar att hata och hatar att älska. Allt på en gång.


Hon är så oerhört talangfull, denna Emma. Det är ingen idé att jag börjar räkna upp allt hon kan och gör, jag kan väl bara säga så här: Hon blir extremt framgångsrik i allt hon tar sig för. Oavsett om det handlar om arbete, bloggande, fotografering eller relationer. Hennes blogg drivs i sann "feelgood-anda", allt är underbart och när jag först blev tipsad om den sträckläste jag hela bloggen, från början till slut, på två dagar. Nu för tiden försöker jag undvika att gå in på den men det går dåligt. Riktigt dåligt. Trots att jag får andnöd av alla dyra kläder, väskor, möbler och smycken så läser jag. Trots att jag ormar mig i soffan när jag läser om hur underbar mannen är, hur god osten är, hur fina onsdagar är, hur mjuka hundarna är, hur härliga vännerna är, hur roligt jobbet är så återkommer jag flera gånger i veckan.


Häromdagen fick jag nästan panik över att jag så gärna ville gå in och läsa. "Gör det inte", skrek en röst i huvudet på mig. "Gör det inte, du kommer bara att känna dig mindervärdig." Med abstinensdarrande händer knappade jag i panik in "mamma+blogg " på Google för att hitta något annat att läsa, något jag mer kunde relatera till. Jag hittade något underbart, jag hittade hormoner och hemorrojder.


Underbart roliga Sofia och Therese skriver om småbarnslivets vedermödor på ett så underhållande och igenkänningsbart sätt att de vunnit pris för det. Diskbänksrealism med en twist. Gå bara in och läs december månads inlägg - en julkalender med dagliga julhälsningar direkt från olika småbarnsfamiljer kaosartade vardag. Helt underbart. Jag älskar människor som kan skratta åt eländet, som kan se humorn i vardagen, en vardag som för de flesta av oss består av spilld fil, tvätthögar, anmärkningar i bilbesiktningen och massor av kärlek i en salig röra.


Jag har respekt för att många vill läsa om något helt annat än sådant som liknar deras egen vardag. Doftljus och exklusiva kläder kan säkert utgöra en underbar verklighetsflykt, men för mig blir det något annat. För mig blir det någon form av prestationsångest och begynnande mindervärdeskomplex. Dessutom kan jag inte komma ifrån känslan av att det jag läser inte är på riktigt, trots att det utger sig för att vara det. För vem sjutton kan vara så himla lyckad och till freds hela tiden? Det undrar jag.


Vilka är förresten era tips på bra, läsvärda bloggar? Dela gärna med er.

 
 
Anna

Anna

25 januari 2013 08:53

Jag läser http://taxilandet.com och storbölar. Feel-Bad blogg. Mamman är döende i cancer, barnet är 2-3 år. Läs den inte ;)

http://fridafilur.blogspot.com

Lina

25 januari 2013 09:00

Nej herregud. Då tar jag hellre doftljusen.

 
Ingen bild

Lina Svensson

25 januari 2013 11:55

Jag kan bara instämma i att man ibland dras till det där perfekta, med längtan och trängtan för att sedan i nästa sekund få råångest vilja läsa om dammtussar, griniga barn och krånglande bilar bara för att kunna känna att ens egna liv faktiskt är ganska bra ändå..
Har läst från den allra första början här, när du låg och räknade timmar och dagar, men kommenterar alldeles för sällan.

 
Hormoner & Hemorrojder

Hormoner & Hemorrojder

25 januari 2013 13:28

Hej Lina! Tack för de otroligt värmande orden! Vi blir så glada att vi nästan kissar ner oss. Vad roligt att du hittat till oss!

/Therese & Sofia

http://hormonerhemorrojder.com

Lina

25 januari 2013 14:14

Nämen hej. Håll tätt för Guds skull och keep up the good work.

 
Ingen bild

inspirationtillmat.wordpress.com

25 januari 2013 15:06

Jag hittade just in till din blogg och kom inte längre än hit innan jag kände att jag bara måste skriva att jag VERKLIGEN känner igen mig i det där. Shit vad deppig jag blir när jag läser alla bloggar om vad perfekt det är hit och dit. Varför är jag så jäkla misslyckad som inte alls orkar ha det tipptopp hemma, leka pedagogiska lekar med barnen dygnet runt, köpa svindyra kläder, styla om hela bohaget så att det matchar senaste trenderna och alltid ha en surdegskultur på gång i skafferiet!? Nej, lite mer vardagsrealism tack och tack för ditt inlägg, den ger mig hopp om att det inte bara är jag som upplever att många kryddar sina bloggar..

Lina

25 januari 2013 16:51

Tack och välkommen hit. Här får man vara som man är. ;-)

 
Ingen bild

Sofia

26 januari 2013 22:11

Olika bloggar för olika behov. Tack för tipsen! Jag vill tipsa om http://munderbar.wordpress.com/ där Tina skriver om sitt liv, och sin dotter Matilda som tänker på ett annat sätt än de flesta av oss eftersom ho har autism. Även som mamma till ett (vad vi ännu vet) "normalt" barn hittar jag här många tankar som stöttar eller utvecklar, sätt att tänka på barn och vad som egentligen är viktigt här i livet. När jag tänker efter, lite av det jag hittar här, fast ändå helt annorlunda.

Lina

26 januari 2013 22:40

Det ska kollas upp... Tack för tipset du med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Skapa flashcards