Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 23 april 2012

Mättad måndag

Av Lina - 23 april 2012 23:07

Jag vet knappt ens var jag ska börja. Den här dagen har varit mättad med känslor.


Först. Att få vara med på dagis, hålla sig på behörigt avstånd och se Signe röja och gräva i sandlådan som vilken unge som helst. Det brände i halsen och svällde i bröstet och kändes lika stort som min tös är liten.


Sedan. Att få se Alvin ta sig an Signe som om han vore skyddsängel, livvakt, instruktör, coach och storebror i ett. Min stora, fina, mjuka pojke.


Och så. Att få lämna min lilla i den lilla salen och gå med min stora in i stora salen och äntligen kunna ta mig tid att titta på hans teckningar och sömnader och pärlalster. Med ett stråk av ledsenhet över att han fått stå tillbaka så mycket de senaste åren, att min tid varit så knapp, att min tanke så ofta varit på annat håll. Men samtidigt med glädje över att han blivit så stor och stark, i kropp och i sinne. Min Alvin.


Sedan. Lunchdags i lilla salen och Signes premiär som lunchgäst på den lilla, lilla stolen vid det lilla, lilla bordet, med sina små, små dagiskompisar. Och som lunch serverades… panpizza!!? Perfekt mat för barn i åldrarna ett till tre år. Inte! Signe fick in lite ost och pressad, strimlad skinka i truten, spottade raskt ut den igen och visade med all önskvärd tydlighet att det där inte var något som hon tänkte äta.


Antiklimax. Lätt angripen av panik gick jag iväg till kylskåpet och hämtade en näringsdryck istället. Signe fick i sig en halv flaska medan jag och pedagogen försökte tänka annorlunda och kom fram till att vi nog skulle bunkra upp med lite barnmatsburkar också. Jag karvade en aning på min orosrynka och bet ihop lite extra samtidigt som jag försökte lyfta blicken lite och se att det fanns fler än Signe runt bordet som inte var ett dugg sugna på panpizza, att det var maten det var fel på, inte Signe. Det gick sådär.


Och så hemma. Där jag dukade upp en portion örtagårdsgryta med extra smör och Signe slukade hela alltet, gapade på vid gavel, drack vatten, rapade och njöt. Känslan av lättnad uppblandad med irritation över att tvivlet fortfarande får så stort utrymme, att det krävs så lite för att det ska få växa och gro. En enda ”dålig” måltid så kommer det krypande. Lika ovälkommet varenda gång.


- Hörudu Tvivlet, jag är trött på dig. Kan inte du sticka iväg och hemsöka någon annan? Jag tycker liksom att vi är färdiga med varandra vi två.


Men så. Sjukhusbesök. Dags för vägning och mätning av Signe vilket alltid brukar vara ångestframkallande i vår familj. Ändå betedde både jag och Fredric oss märkvärdigt lugna där i väntrummet. Vårt lilla snöre har ätit så bra det senaste att vi faktiskt inte kände oss särskilt oroliga. Visst gick hon ner en hel del under magsjukan från helvetet, men det borde hon rimligen ha tagit igen den senaste tiden.


Den här matematiken hade vi med oss i ryggen när vi gick in till vågen:


Före operation och magsjuka: 8,8 kilo.

Före droppbehandling under magsjukan: 8,3 kilo.

Efter droppbehandlingen: 8,5 kilo.


Så blev Signe avklädd, pussad i pannan och satt på vågen. Och siffrorna flackade och rullade och snurrade upp och ner och ner och upp och hit och dit i evigheter. Vi höll andan, stod på tå och trodde knappt våra ögon när displayen så äntligen blev stilla.


9,1 kilo. Niokommaettkilo. Helt otroligt. Helt otroligt bra. Signe har alltså gått upp 600 gram på två veckor. Jag kan inte beskriva hur glada vi blev. Och lättade. Och nöjda. Och stolta. Stämningen inne i det lilla undersökningsrummet var minst sagt på topp. Alvin vägde sig han också. Med och utan jacka, mätte sig och fick veta att han var så lång och stor nu att han fick åka nästan allt på Liseberg. Signe blev också mätt, får nästan inte åka några karuseller alls, men verkade ändå glad för sina modiga 79 centimeter. Och jag var glad och Fredric med och när vi skulle gå vidare öppnade Alvin dörren, klev ut och ropade allt vad han orkade ”Tjoho!” så att hela väntrummet hoppade högt och Fredric fick ta tag i honom och säga till på skarpen att han skulle lugna ner sig. Fast inom oss ville vi nog tjoa allihop.


Så träffade vi läkaren och sköterskan och bla bla bla inget att säga om det mer än att vi inte behöver komma tillbaka förrän i september. De gjorde inte vågen, gav oss inga applåder, hoppade inte jämfota av förtjusning men tyckte att det lät bra och såg bra ut. Over and out.


Så till slut. Tårtkalas. För Signe. Som visst inte gillar moussetårta men glatt tryckte i sig en kanelbulle istället. ”Bölle”, sa hon och smaskade och åt.


”Ja må hon äta, ja må hon äta, ja må hon äta uti hundrade år. Ja visst ska hon äta, ja visst ska hon äta, ja visst ska hon äta uti hundrade år!”


 

 
 
Ingen bild

Maria

24 april 2012 07:47

Så underbart att läsa att jag blir tårögd!!
KRAM

 
Malin

Malin

24 april 2012 12:59

Å, vilken härlig läsning! Grattis får man väl säga! Å, bölle, det är gott det! :-)
kram

http://livetsbilder.blogspot.com

 
Ingen bild

Sofia

24 april 2012 19:49

Åh vad härligt =)
Jag blir alldeles tårögd, Heja Signe vad duktig du är på att äta!

 
Ingen bild

Maria ekdahl

24 april 2012 21:21

Åh!! Heja er!! / maria

 
Ingen bild

Therese Henriksson

24 april 2012 21:49

Men wow - hur bra som helst!! Go Signe!!

Lina

24 april 2012 21:50

:-D Eller hur!

 
Ingen bild

Malin K

25 april 2012 13:16

Åh vilket lyckligt inlägg! Så glad jag blir!! (även om jag sitter här m tårarna sprutandes haha. Lyckotårar såklart) Underbart att Signe gått upp i vikt igen. Härligt att hon äter, o att hon faktiskt verkar gilla det. Så otroligt roligt att se att hon ser så pigg ut. Fina fina tjejen. lycka till med förskolan!
Kram Malin

Lina

25 april 2012 20:18

Åh Malin. Jag har haft dator- och mailhaveri och tappat bort inloggningen till din blogg och din mailadress. Kan inte du lämna en kommentar till med det?

 
Ingen bild

malin

25 april 2012 21:07

Självklart ska du få det men jag mailar gärna istället då jag har lösen på bloggen
kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards