Linas liv i limbo

Alla inlägg den 19 september 2011

Av Lina - 19 september 2011 21:58

 

Det går inte att föreställa sig hur liten hon var, vår lilla Signe. Att titta på bilder ger ingen känsla av litenhet alls. Vi har en docka som är ungefär lika lång som hon var när hon föddes, men den är så verklighetsotrogen i övrigt att den inte heller ger rätt känsla.


Det bästa jag kan göra för att känna hur liten och fjäderlätt hon var är att helt enkelt blunda och minnas. Mina händer minns hur ynkligt späd den kuvösvarma lilla kroppen var. De minns att den var hård och kantig i all sin benighet och samtidigt dunigt mjuk i sin fjuniga, skrynkligt ostrukna hudkostym. Mitt bröst minns hur obetydlig vikten av det mest betydelsefulla var. Hon vägde ingenting och vilade ändå så tungt, så tungt där innanför min sjukhusskjorta. En handfull bebis var hon, en handfull liv och det räckte.


En dag när jag har si så där 1700 kr över så ska jag beställa en prematurdocka från pytteliten.net. Jag vet egentligen inte varför jag vill ha en, men på något sätt känns det viktigt att komma ihåg vilken storhet det ligger i det lilla. Hur kan en människounge på 890 gram överleva? Ja inte bara det utan leva, fullt ut. Det är fantastiskt.  


Ja, ja, slut med sentimentaliteten nu. Nu är det framåt, uppåt som gäller för på onsdag väntar sjukhuset på oss. Sjukhuset som tycker att läkarna i Graz är lurendrejare och barnmisshandlare och som tackar Alvin och den goda smaken av glass för att Signe kan äta. Åh, härliga återseende! Jag längtar.


 
  

Skapa flashcards