Linas liv i limbo

Alla inlägg den 18 augusti 2011

Av Lina - 18 augusti 2011 22:51

Jag vill bara helt kort meddela att min dotter är ett geni.


Hennes korrigerade och därmed utvecklingsmässiga ålder är elva månader. Liten och skiten är hon, men smart. Förut tog hon min mobil som är blank och svart och säkert kan misstas för en rolig leksak för barn under ett. Hon tog den, höll den mot örat och pratade. (Oklart på vilket språk dock. Jag misstänker att hon kan ha kommit åt en app och av misstag lärt sig tala mandarin eller pashto.)


Geni.

Av Lina - 18 augusti 2011 19:34

Nu är Alvin tillbaka på förskolan efter ett uppehåll på nästan sju veckor. Som han har längtat. Kompisar är trots allt något av det bästa som finns.


När jag lämnade honom idag var Signe med och alla fina fröknar tyckte att hon blivit så stor så stor. Jag log lite och sa att ”jo visst har hon det”, samtidigt som jag tänkte att det har hon inte alls. Samma vikt och samma längd fast ändå är hon större. Dragen har förändrats, är mindre bebisaktiga och motoriken har rusat iväg den senaste tiden. Äntligen tar hon sig fram för egen maskin! Inte krypandes, magläge är inte ett alternativ, men hasandes fram på den lilla blöjrumpan med benen utfällda som flygplansvingar i sidled. Det ser så lustigt ut. Hon vill gärna stå mot bord och soffa men kan inte gå ner till sittande igen utan kraschlandning. Hon säger ”titta” och pekar på lampan, beter sig som små barn i allmänhet och det gör mig så glad. Men storleksmässigt så står det som sagt still.


Vi var på läkarkontroll på neonatalmottagningen i förra veckan och Signe fick tummen upp på allt när det gäller motorik och utveckling. Vikt och längd talade vi inte så mycket om, läkaren är införstådd med situationen och tyckte att vår resa mot ätandet lät helt fantastisk. Jag har lovat att sammanställa en liten redogörelse till honom om hur och vad vi gjort och hoppas att det kan ge lite lärdom som kan komma andra barn till godo.  


Nästa vecka kommer det verkliga eldprovet – läkarbesök hos nutritionsteamet och om inte vågen vänt då så blir jag galen. Men det där med motoriken har vi så klart lite emot oss ur den aspekten. Hon gör ju av med en massa mer energi nu jämfört med när hon bara satt. Jag kan dessutom meddela att ba(n)kens utgiftskonto ökat markant den senaste tiden. Jorå, bajamajan kör på fullt ös och jag tänker att man ibland bör vara försiktig med vad man ber om.

Ovido - Quiz & Flashcards