Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 23 juni 2011

Ett år som förslår

Av Lina - 23 juni 2011 22:45

Idag är det ett år sedan Signe kom till oss. Ett år har gått sedan kvällen då jag med gråten i halsen rullades från BB, där jag legat i över tre veckor, in på förlossningssalen. Väntan var utan tvivel över. Det fanns inget mer att göra för att försöka fördröja det oundvikliga. Bebisen skulle ut och nu fick vi bara hoppas på det bästa.


Och det bästa skedde. Vi fick en pytteliten välskapt flicka med en inneboende kraft som skulle slå alla omkring henne med häpnad. Vi fick Signe.


Det här har utan tvivel varit det mest omtumlande året i mitt liv och jag har slutat känna efter hur trött jag är. Det får jag göra en annan gång. Signe fortsätter att erövra dag efter dag och att få vara med på den resan är en ynnest. Jag tror att de flesta som träffat henne kan gå i god för att hon är den gladaste bebis man kan tänka sig och med hår rött som den vackraste solnedgång, en bedårande glugg mellan framtänderna och ett leende som smälter is så är hon omöjlig att motstå.


Idag firade vi genom att åka till sjukhuset för kontroll och läkarsamtal. Jag hade stålsatt mig inför oundviklig viktnedgången och ogillande doktorsminer. Chocken när vågen stannade på samma vikt som i måndags var monumental. Jag fattade ingenting, men minerna kunde inte gärna bli annat än glada när Signe satt där, alldeles lagom tjock, och belåtet åt ett par matskedar katrinplommonpuré inför läkaren. Den ungen… Man kan inte annat än älska henne.


Imorgon har vi hållit på en vecka med sondavvänjningen. Det går bra. Hon gör små, små framsteg hela tiden men det är fortfarande en oöverskådligt lång väg att gå innan hon kan överleva på bara det hon äter med munnen. Vi är i alla fall uppe i matskedar nu, via kryddmått och teskedar. Decilitrar känns nästan som ett ouppnåeligt mått, men vi ska dit. Vi bara måste dit.


Heja Signe och grattis på födelsedagen. I år lekte du med tårtan så att den stod som en fontän omkring dig. Nästa år äter du den.


 
 
Ingen bild

Therese (grannen)

24 juni 2011 07:00

GRATTIS på födelsedagen Signe! Å grattis till små små framsteg! Det kanske inte går fort, men huvudsaken är ju att det går framåt, för så småningom lär hon nå målet i sin egen takt =)!!

 
Karin

Karin

24 juni 2011 08:35

Stort grattis till Signe och till hela familjen! Vilket år ni har bakom er, vilka berg ni bestigit och fått kämpa för att komma upp för.

Och så fantastiskt att höra/läsa dina ord, så glad, positiv och framåttänkande. Efter så mycket motgångar är du en enastående mamma som orkar dag ut och dag in, med få utbrott mot alla oss läsare som vill säga heja heja! när det enda du vill är att få sova.

Ha en riktigt härlig midsommar!

Kram Karin

http://handins.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Skapa flashcards