Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Snack om tack

Av Lina - 19 maj 2011 12:33

Jag funderar fortfarande på hur jag ska ta mig an att beskriva gårdagens sjukhusbesök utan att det bara ska bli en massa raljerande från min sida. Jag har inte riktigt kommit fram till det än, så jag får än en gång be att få återkomma.


Jag måste bara få ur mig en sak som gnager mig. Det är följande som jag en gång för alla vill slå fast: Att vara tacksam är inte samma sak som att vara nöjd!


Vi blev alltså uppmanade att vara tacksamma. ”Jag menar, titta hon är ju jättefin!” (Precis som om anledningen att vi söker hjälp är hennes handikappande fulhet. Raljerar…) Vi ska vara glada för Signe kommer nämligen någon gång att lära sig äta, även om det naturligtvis kommer att ta tid, och de har barn på mottagningen som aldrig någonsin kommer att göra det.


Någonstans där undslapp det ett ”Jo, men det är en klen tröst ska du veta” från Fredrics läppar, varpå han fick svaret ”Ja, men det får det inte vara”.


Eeeeh… Okej. Hur många av er går upp varje morgon, tittar er i spegeln och säger: ”Idag ska jag vara glad för det kunde ha varit mycket, mycket värre. Jag kunde till exempel ha fått en stroke igår och varit halvsidesförlamad idag. Det är jag inte. Oh källa till glädje!” (Raljerar igen.)


Vi ÄR tacksamma. Vi är glada att Signe lever, tacksamma över den glädje hon ger oss, glada att hon är så obeskrivligt söt att se på och så härlig att lyssna på med sitt jollrande och skrikande. Vi förundras varje dag över hennes strålande glada humör och känner tacksamhet över att hon sover bra på nätterna.


Vi är tacksamma över att hon trots sin tuffa start i livet klarat sig så bra. Hon har inga hjärnskador, inga ögonskador, inga lungsjukdomar, inga fel på tarmarna, inget hjärtfel, inget fel på hörseln. Hon är perfekt! Men inte desto mindre vill vi att hon ska ha det bra. Vi kan inte luta oss tillbaka och vara nöjda med att hon kräks flera gånger per dag och att hon berövas den närhet, det sociala samspel och den motoriska träning som matning innebär. Vi ska inte behöva acceptera och nöja oss med en sämre livskvalité för Signe, och för oss som familj, än nödvändigt bara för att hon haft en bättre utgång än andra.


Jag förstår att det finns många som har det långt mycket värre än vi har det, men lika lite som hungern hos barnen i Afrika kan locka en fyraåring i Sverige till att äta, kan den ena grannens dödliga cancersjukdom lindra den andra grannens outhärdliga ryggvärk.


Man kan vara tacksam utan att för den sakens skull vara nöjd med sakernas tillstånd.

 
 
Ingen bild

Ann-Sofie

19 maj 2011 13:26

Hej! Har läst din blogg ett tag nu och jag skulle bara vilja säga att jag beundrar verkligen ditt sätt att skriva! Du kan verkligen formulera dig. Har absolut inga egna erfarenheter av det Ni går igenom men fastän jag inte alls känner er så är jag in ofta och läser och hoppas varje gång få läsa att det går framåt för lilla Signe. Hon är ju förresten såå söt! Hoppas att ni får träffa "rätt" personer inom vården som förstår problematiken så att ni får hjälp! Skickar en styrkekram!! /Ann-sofie i Piteå

 
Ingen bild

ia

19 maj 2011 13:56

du är klok. jag håller helt klart med. man kan vara både tacksam och missnöjd på en gång. Livet är lite mer nyanserat än svartvitt.. Och ni är fantastiska som orkar. Även om det finns mycket att vara tacksamma för, det hade kunnat va värre å allt sånt där, så e ni ju fantastiska som orkar, som kämpar, som letar nya alternativ å lösningar.. och dessutom orkar dela det med oss.. tror ni kanske är några av världens bästa helt enkelt. :)kram

 
Anna

Anna

19 maj 2011 22:38

Du är så klok och jag är glad att jag har dig som vän i bloggsfären! Hoppas att vi ses live på tisdag även om jag skulle kunna tänka mig att du är anti... det är jag med för bövelen. Ett jäkla sätt är det. Fan vad jag svär. Bäst jag går och tvättar munnen med tvål och går och lägger mig.

http://fridafilur.blogspot.com

 
Ingen bild

Lina S

20 maj 2011 10:12

Jag måste bara få säga att jag tycker att det var bland det dummaste läkaren kunde säga. För det är klart att man är glad och tacksam att man har fått ett underbart barn, men det innebär ju inte att man inte kan önska att saker vore annorlunda. Att andra mår sämre än Signe är INTE din sak att tänka på utan hans(hennes) som läkare. Din uppgift är ju att ta hand om och se till SIgnes bästa, hans att se till att ALLA hans patienter mår så bra som bara är möjligt.
Ni sk inte behöva nöja er med något annat än det bästa.

 
Ingen bild

jessica

27 februari 2013 09:49

Det här är nog bland det bästa någon skrivit någonsin. Att vara tacksam är inte samma sak som att vara nöjd.

Jag är tacksam men jag är verkligen inte nöjd. Jag är milsvid ifrån nöjd.

Lina

27 februari 2013 17:08

Tack Jessica. Vi hoppas att du blir nöjdare och nöjdare tills du blir lika nöjd som tacksam. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Skapa flashcards