Linas liv i limbo

Alla inlägg den 15 maj 2011

Av Lina - 15 maj 2011 22:59

Signe har inte kräkts på natten på jättelänge. Hon har blivit mer djärv när det gäller att ta saker i munnen och även om det är mest mjuka saker, som fållen på hennes klänning eller hörnet på en handduk, så händer det även att något hårt och ”skedlikt” kan slinka in en bit. Vår manöver med vattenflaskan funkar riktigt bra och hon vågar till och med ta tag i nappen och dra den mot munnen ibland, även om hon bara håller den precis innanför läpparna och inte suger på den. Igår började hon ljuda med stavelser. (Andra kanske menar att hennes ”ma-ma” bara är ett omedvetet ljudande som följer en utvecklingsfas men jag vet att det är mig hon menar.) Sittandet är inte riktigt på plats än, men det är på gång. Snart så… Hon gillar smaken av den lilla mat hon får i sig och smackar så gulligt med sin lilla mun att jag vill äta upp henne. Om det kommer för stor mängd mat in i munnen så kräks hon, men ett par gånger har hon faktiskt lyckats komma över illamåendet och ulkningarna har upphört. Idag känns det som om vi gick framåt med hästlängder när Signe vid ett par tillfällen inte knep ihop munnen när jag kom med mitt finger med mat på. Hon gapade inte aktivt efter det och satt med huvudet lite bortvänt men höll ändå munnen lite öppen och lät gröten försiktigt klappas in mellan läpparma på henne. Som grädde på moset så åt hon grädde till kvällsmat. Sötsliskig grädde på flaska som jag efter lite trixande tilläts spruta in direkt i munnen på henne. Den små gräddklickarna smälte omedelbart på hennes skära tunga och hon såg ut att svälja med välbehag.


Vi dansar matningsdansen jag och Signe och det är en dans så delikat att minsta lilla manöver i fel riktning kan ställa allt på ända.


Total matmängd igår var kanske en tesked. Idag skulle jag tippa på att vi kom upp till två. En dubblering!


Nu, alla ni som läser (för ni är faktiskt många), vill jag höra hejarrop från er allihop. Gör vågen för oss genom att lämna en kommentar på bloggen. Jag behöver lite ryggdunk. Om ni putter på så kanske jag får upp lite fart nu när vi ÄNTLIGEN ser ut att ha fått lite, lite medvind. Snåla inte! Skriv en rad om du gillar det du läser.

Ovido - Quiz & Flashcards