Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 8 november 2010

Utpumpad

Av Lina - 8 november 2010 21:06

Jag har just matat Signe med den nya matpumpen. Så länge vi bara har sonden får vi som sagt inte ”automata” henne nattetid utan bara när vi är vakna och har koll på henne. Tanken är att pumpen ska avlasta oss så att vi slipper sitta så oändligt många timmar och mata varje dag. Och nu har alltså premiärmåltiden serverats.


Signe låg och sov i sin lilla bädd medan jag kopplade slangar och något slags droppaggregat med elektrisk pump till sondslangen. Med en hastighet av sjuttiofem milliliter per timme droppade så maten ner i magen på min lilla docka. Tanken var som sagt att jag skulle känna mig avlastad. Det gjorde jag inte. Jag kände mig usel. Det känns så otroligt, oändligt, obeskrivligt onaturligt att inte mata henne själv. Att inte ha henne i famnen och ge henne värme och närhet. Hela situationen skriker sjukvård och jag hatar det.


Men vad spelar det för roll vad jag tycker? Signe måste få i sig mat och det är orimligt för oss att ägna nästan en tredjedel av dygnets alla timmar åt att mata henne. Var glad och tacka pumpen för hjälpen, otacksamma människa!


Jag jobbar på det.


Dagens glädjeämnen är tretusensjuhundratvå till antalet. Tretusensjuhundra gram till att börja med. Så tung har Signe blivit nu. Läkaren var mycket nöjd med viktuppgången och jag klappade mig själv på axeln och utfärdade ett diplom i eget namn för beundransvärda matningsinsatser.


Sedan var det två glädjeämnen kvar. Det ena är att Signe är så glad. Hon ler och småpratar med oss som en riktigt stor bebis. Läkaren tyckte att hon var tidigt ute med att ge så fin kontakt och jag växte ungefär två decimeter vid det yttrandet. Det andra är Alvin, min fina, goa treåring, och den sång han stämde upp i efter middagen: ”Forever young. I wanna be forever young.”

 
 
Ingen bild

ida

9 november 2010 14:36

En annan underbar glädje är att du inte alls behöver oroa dig för att Signe kommer ihåg slangar och bröte. Din kärlek till henne blir aldrig mindre för att du får hjälp på traven!

 
Emma

Emma

10 november 2010 15:56

Du får inte vara så hård mot dig själv. Jo, det får du,men du borde inte vara det. Det är inte så jävla lätt att vara tacksam.

Ni är fina föräldrar som kämpar så hårt för en fina lilla tjej, det känner hon också.
Önskar så att jag kunde göra något för er.
Men jag håller både mina och lillkillens tummar & tår!

http://emmaochco.se

 
Ingen bild

Lina S

12 november 2010 13:58

Oavsett om allt inte fungerar så som du som mamma vill och önskar så är jag säker på att Signe samlar all kärlek och omsorg på hennes eget lilla "kärlekskonto" precis som Alvin gör och har gjort.
Kan det inte funka att ibland, när pumpen är igång, ta upp henne i famnen, sätta Alvin på andra knät och sjunga/leka/mysa med dem båda istället för att fokusera på sprutan?
Massor med styrkekramar /Lina

 
Ingen bild

Rebecka

12 november 2010 18:58

Vilka härliga glädjeämnen! Go Signe! Go Lina! Och killarna med, såklart. Vilka förebilder för mod och ihållighet ni är. Tack för din blog, du rör mig alltid till tårar och leenden.
Gud välsigne er.
kram Rebecka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Skapa flashcards