Linas liv i limbo

Alla inlägg den 1 november 2010

Av Lina - 1 november 2010 21:20

B12 – måhända en avlägsen släkting till bananerna i pyjamas B1 och B2, men förmodligen mer känd som vattenlöslig vitamin. Den tror läkarna att Signe kan lida brist på. Det är en teori i alla fall och sådan brist kan visst leda till matbesvär på något sätt. Imorgon åker vi till sjukhuset igen och där ligger en spruta med B12 och väntar.


Jag känner mig skeptisk, men visst, vi prövar vad som helst.


Ikväll fick jag mig i alla fall till livs en solskenshistoria från min svåger, vars schäfer fick klart förbättrad aptit efter tillskott av B-vitamin med nummer 12. Det låter ju lovande, även om jag inte vill dra allt för många paralleller mellan min dotter och en hårig fyrfoting med dålig andedräkt.


Ja vi prövar vad som helst som sagt, banangröt till exempel. Ikväll fick Signe smaka gröt för första gången. Mangopuré provade hon för flera veckor sedan på sjukhuset. Tanken är väl inte främst att hon ska bli mätt utan att vi ska skapa lite positiva känslor kring hennes mun. Det har varit så mycket tvång och konstiga känslor kring matsituationen och det är så klart något vi vill bryta. Hon verkar tycka att det är ganska så trivsamt att smacka på lite gröt, även om det mest åker lite in och ut ur munnen på henne. Jag ska försöka få till en litet grötmål varje dag, men det är så svårt att hinna med något annat än sondmatningen. Vi sitter fortfarande och matar i en timme varje gång, alltså sju timmar per dygn. Utrymmet för andra sysslor är minst sagt begränsat och att då lägga till ytterligare ett matmoment känns inte direkt lockande, men jag ska försöka…

Skapa flashcards