Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 9 september 2010

Tur och retur

Av Lina - 9 september 2010 12:28

Behöver jag ens säga att det var tungt att åka tillbaka till sjukhuset efter att ha varit hemma tillsammans? Tungt för att jag inte ville åka och tungt för att det blivit så uppenbart för mig att det kommer att dröja tills vi är hemma på riktigt.


Signe ville nästan inte äta något alls på egen hand. Hon fick ingen ro och nöjde sig nästan bara med sondmatning. Dessutom bajsade hon inte på hela dagen och bajs och barn går som alla föräldrar vet hand i hand, är A och O och ler och långhalm. Men… när vi kom tillbaka till sjukhuset på kvällen och jag satt mig till rätta i den tröstlöst blå fåtöljen, då hände det grejer.


Brak där bak och sedan äta som aldrig förr.


Signe slog personligt rekord, både vad gäller hur långt upp på ryggen hon kan bajsa och hur stor mängd bröstmjölk hon kan få i sig för egen maskin. Det kändes nästan som ett hån. Någonstans hade jag liksom föreställs mig att allt skulle lösa sig bara vi kom hem. Bara den lilla skruttungen fick se hur trivsam vi har det, hur glada vi är att ha henne hemma och vilken stolt storebror hon har så skulle hon sluta upp med mattramsandet och bara börja äta. Men icke! Istället var det som om budskapet hon ville ge mig när vi kom tillbaka till sjukhuset var: ”Härligt mamma! Här stannar vi. Här är det lugnt och skönt, alla går i likriktad klädsel och var och varannan luktar sprit, precis som sig bör. Mycket bättre än det där andra stället där det fanns levande växter, frisk luft och folk hade den dåliga smaken att inte prata med dämpade röster. Så klart att man varken vill äta eller skita där.”


Så nu är vi här igen. Dag som natt och tröstlösheten känns så monumental att jag har svårt att hitta rätt i valet mellan att skratta eller att gråta åt hela skiten.


Hur som helst så växer hon och frodas, den lilla envetna. Idag försökte jag sätta på henne den body som var hennes första klädesplagg i friheten utanför kuvösen. Till min förvåning så gick den inte om henne. Hon hade vuxit ur den på både längd och bredd. Plagget som varit så stort och fått vikas upp inte bara ett utan två varv i ärmarna satt nu som ett korvskinn och gick inte ens att knäppa i grenen. Så där ja! En tjock och präktig liten unge på dryga 2600 gram – det har blivit mer av henne att älska och mer att vara stolt över.

 
 
Ingen bild

fröken f

10 september 2010 21:38

världens finaste lilla Signe :)

 
Ingen bild

Anna

11 september 2010 16:31

Kanske kan du göra det mer sjukhuslikt hemma... Sätt ut lite handsprit här och där, skaffa några såna där härliga sjukhusskjortor och sjukhusstrumpor. Laga kryddfri mat med överkokt broccoli och glöm för allt i världen inte att sätta upp en sån där vävd väggbonad med helt klotrunda människor i hallen för total autencitet så kan det ju hända att du inte känner dig riktigt lika tröstlös på sjukhuset utan ja, lite mer hemma helt enkelt!

Tänker på dig, på er.
KRAMAR!
/Anna

 
Ruth

Ruth

13 september 2010 22:29

Förstår den lycka ni kände av att få vara hemma med lilltösen, förstår också den pina att återvända till sjukhuset. Tror snart att målet är nära, sedan vill du inte se sjukhuset mera. Nu måste klockan ticka snabbt och dagarna rusa i väg.
En stor kram till mina tappra hjältar.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sandra

14 september 2010 21:57

Härligt att hon växer och frodas! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards