Linas liv i limbo

Alla inlägg den 30 augusti 2010

Av Lina - 30 augusti 2010 16:04


Mitt liv går i cykler.


Jag kommer till sjukhuset efter en natt eller en dag hemma. Efter ytterligare ett sammanbrott blev jag hemskickad med stränga förmaningar om att ta det lugnt och storstilade försäkringar om att Signe skulle ha det så bra, så bra och var det något så var det bara att ringa.


Modet är återvunnet och jag har bestämt mig för att nu, nu ska vi hem! Kom igen Signe, vi fixar det här. Du och jag. Jag har tålamod så att det räcker för oss båda.


Matningen går väl så där första gången, men kanske ändå att det är lite, lite bättre än innan jag åkte hem. Jo, så måste det vara. Hon tar liksom bättre tag och verkar vara mer på hugget. Okej, vågen visar kanske inte på så stora mängder, men nu har hon ju hittat tekniken och då går det säker bättre nästa gång.


Andra matningen går lika dåligt men så bajsade hon ju precis vid middagsdags och då är det klart att hon inte orkar äta. Men nu är ju magen välskött och då går det säkert bättre nästa gång.


Tredje matningen går ungefär lika dåligt som de innan och nu börjar jag känna mig lite irriterad. Det där tålamodet som jag var så till bredden fylld med var visst inte så drygt. Men det är säkert för att jag är trött. Om jag bara hoppar över ett mål, låter personalen ta det och sover istället så känns det säkert bättre.


Jag äter, läser lite, sover och när morgonen kommer känner jag mig någorlunda till mods, men inte alls som morgonen innan när allt syntes mig så ljust och klart.


Matning, matning, matning. Det går dåligt. Ibland mindre dåligt och ibland rent uselt. Jag struntar i att väga henne före måltiden. Förutsätter att hon inte får i sig något från bröstet, trots att hon försöker. Samtalen hem blir färre och värre och när Fredric eller någon annan ringer har jag inget att säga, mer än att jag är trött.


Till slut sitter jag där igen. Gråtandes och hulkandes med en sköterska bredvid mig. Jag berättar ylande om hur hopplös allt känns, hur trött jag är, att vi aldrig kommer att komma härifrån, att jag saknar Alvin, att jag inte fattar varför det inte går, att det nog är något fel på henne som de inte upptäckt…


"Åk hem!"


Jag åker hem. Hämtar mig. Kommer tillbaka med nytt mod och allt börjar om igen.


Måtte vi ha cyklat klart snart! (Och då vill jag ha en sådan där gul vinnartröja.)

Skapa flashcards