Linas liv i limbo

Alla inlägg den 5 augusti 2010

Av Lina - 5 augusti 2010 20:33

Så här stor har hon blivit, vår lilla Signe. Hon har vuxit sju centimeter och fördubblat sin vikt på sex veckor. Vilken tjej. Inte undra på att man vill äta upp henne.

 

Av Lina - 5 augusti 2010 00:55

Det bästa och mest talande citat jag känner till som beskriver människans natur är det Paulus skriver i Romarbrevet: ”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. Vems skriver inte under på det? Tänk bara på all mat du borde tacka nej till och all motion du borde ägna dig åt. Det är så enkelt att göra det dåliga och så svårt att göra det rätta…


Jag kan inte låta bli att tänka på det varenda gång jag går förbi de små hytterna för rökare utanför sjukhuset. Där, höljda i cigarettrök, trängs rullstolar, rullatorer och droppställningar med tillhörande patienter. Är det någon gång man borde vara motiverad att fimpa så är det väl när hälsan och livet riskeras, men så enkelt är det inte. Så rationellt fungerar inte människan. Det är speciellt en man som gör intryck på mig. Han sitter i båset nästan varje gång jag går förbi. Han kan vara i sjuttioårsåldern, går krum och dan med sin rollator och har en likadan andningsgrimma på sig som Signe har. Håret är elegant kammat och lagd i en vågig frisyr. Iklädd landstingets blå kofta sitter han i det lilla lusthuslika båset och hjälper den förmodligen redan hårt arbetande döden på traven. Dag ut och dag in. Jag tänker att han kanske redan har gett upp. Tiden för livets slut står skrivet i eldskrift på himlen för honom och då kan man lika gärna tända en cigg på det. Njuta av den lilla njutning som står till buds medans tid är. Han är hur som helst inte ensam i sitt fördärv. Olika människor med olika krämpor och varierade medicinska hjälpmedel håller honom sällskap i båset. Och det är ju bra, att han inte är ensam menar jag. För så är det väl – hellre rökas ihjäl långsamt tillsammans med andra än dö ensam med lungor skära som barnakinder.


Nä nu… Det goda som jag vill – gå och lägga mig i tid – det gör jag inte, men det onda som jag inte vill – sitta uppe till långt efter midnatt – det gör jag.  God natt!

Ovido - Quiz & Flashcards