Linas liv i limbo

Direktlänk till inlägg 25 juli 2010

Lägesrapport

Av Lina - 25 juli 2010 23:15

Jag är helt degig i huvudet efter ännu en natt i extremt knarrig familjerumssäng med tillhörande inplastad madrass. Det blir varm och högljudd sömn i den sängen och sådan blir man inte så utsövd av. I natt sover jag hemma i tyst och oplastad säng. Det blir fina grejer det…


Vi stämde just av läget med Signes sköterska och fick besked att de kommer att sätta in henne på en omgång antibiotika. Hon har varit lite svajig i syresättningen det senaste dygnet och har även fått en svullnad på foten som inte vill ge med sig. De vet inte vad det beror på, testerna visar inga tecken på infektion i kroppen, men de tar ändå det säkra före det osäkra. Det låter som en bra strategi tycker jag och känner mig inte så orolig. I mina ögon var det en pigg och fin liten tjej som låg och myste hos mig idag. Visst var syresättningen något mer opålitlig än den varit den senaste tiden, men nu har vi varit med om långt mycket värre och jag börjar kanske bli lite garvad. Framförallt så tror jag det handlar om att jag lärt känna min lilla dotter bättre och vågar lita på henne och de signaler hon sänder ut. Maskiner i all ära, de är till god hjälp för att förstå hur Signe mår, men det känns ändå bättre att gå till själva källan. Hoppas att min magkänsla stämmer...


Jag och Alvin låg och pratade i sängen ikväll när han skulle somna. ”Mamma, jag har en lillasyster”, sa han plötsligt. Jag gav honom medhåll i det påståendet. ”Men, hon är inte färdig än. Hon bara kom ut. Hon tyckte det var läskigt i magen.” Ja, det är väl en förklaring så god som någon till lillasysters tidiga entré. Klart att hon inte ville vara där det var läskigt. Hoppas bara att hon tycker det är mindre läskigt här ute.


Rent medicinskt så kommer jag aldrig att få en fullödig förklaring på varför vattnet gick vid en så onaturligt tidpunkt i graviditeten. En möjlig, ja kanske till och med trolig förklaring är GBS – Grupp B-streptokocker. Man hittade sådana på livmodertappen när jag kom in till förlossningen. Enligt vad jag fått höra och läst mig till så finns sådana bakterier naturligt i tarmen och kan ta sig in i slidan eller urinröret. Var tredje kvinna i fertil ålder är bärare av Grupp B-streptokocker i underlivet. För denna tredje kvinna kan de små B-gynnarna vid graviditet reta livmodern till värkar. De kan även göra fosterhinnorna sköra så att de spricker och fostervattnet börjar läcka ut. Ja, förmodligen var det de som var bovarna i dramat. Streptokocker i underlivet, eller som en av mina rumsgrannar på BB som drabbats av samma åkomma, så stilfullt uttryckte det; ”typ halsfluss i fittan…” (Det citatet var jag förresten tvungen att, under någon form av lustgasrus, återberätta för personalen i förlossningsrummet när de frågade kring min tidiga vattenavgång. Fredric skämdes.)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 24 december 2013 22:38

En hälsning från den alltid så lyckade, svala bloggfamiljen med genomglada, vackra barn och ett grundmurat kärleksfullt föräldraförhållande.   ...................................   Ja.... och så en från familjen som inledde julen med magsj...

Av Lina - 15 december 2013 23:51

Förra veckan var vi inne på en second hand-butik. Jag såg en fin tomtedräkt som skulle kunna passa en snartsjuåring och frågade Alvin om han ville vara utklädd på lusse. Det ville han, men inte till tomte. Han ville vara lucia. Jag sa okej och slog f...

Av Lina - 15 december 2013 22:28


För er som läste om vårt löparinitiativ kopplat till Musikhjälpen 2013 och tyckte att det var en bra grej - så här gick det. Eller, sprang det snarare...     TACK alla ni som bidrog. Ni ger mig hopp om mänskligheten. ...

Av Lina - 15 december 2013 22:02

Lucka #12: Tre kilometers promenad. Lucka #13: Tjugo meter lussetåg. (Okej jag hann inte träna under en dag då jag var extra tidigt på jobbet för att fixa lussefirande, jobbade, åkte hem tidigt för att hinna hämta på dagis och skola, handla och pre...

Av Lina - 11 december 2013 23:09


http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lonesome-runners?sent=success En mil. 44 varv. Hittills över 11 000 kr i bössan. Trött och nöjd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards