Linas liv i limbo

Alla inlägg den 20 juli 2010

Av Lina - 20 juli 2010 00:58

Idag är en stor dag för en liten människa. Idag har Signe lämnat kuvösens värme för att istället installera sig i en liten säng med tillhörande sänghimmel och tempererad vattenmadrass. Jag och Fredric fick bada vårt lilla barn och sedan ta på henne hennes första klädesplagg i livet; en vit body i storlek 40. Den var lite stor, men det gick bra när vi kavlade upp ärmarna ett par varv. På huvudet fick hon en liten virkad mössa och jag behöver kanske inte säga att hon var huuuuur söt som helst, men jag gör det ändå: Hon var huuuuur söt som helst!!!


Hon har tidigare fått extra syrgas i luften inne i kuvösen för att få hjälp att syresätta blodet. När hon nu ligger ute i den luft som vi andas så får hon syrgastillskottet genom en liten näsgrimma istället. Ni vet en sådan där slang som löper under näsan, har en pigg upp i vardera näsborre och finns i en sjukhus-tv-serie nära dig. Jag tror att alla som blir inlagda på Cityakuten får en sådan grimma. Om de inte intuberas förstår. Fast det gör nog förresten de flesta. ”I have to intubate. I cant’t see. Give me more light.” Och så intuberar den ursnygge läkaren fel och stoppar slangen ner i matstrupen istället och… Ja, ni har kanske sett avsnittet. Näsgrimman är hur som helst betydligt smidigare än den förra andningsmasken och låter nästan ingenting. Härligt!


Efter bostadsbytet för vår lilla dotter gick jag och Fredric ut och åt trerätters middag på lyxig restaurang. Alvin är på semester med sina morföräldrar (roligt att någon i familjen får åka på semester) så vi hade ingen att hasta hem till. Maten var ljuvlig god, omgivningen fantastiskt mysig, sällskapet utomordentligt trevligt och anledningen till middagen var så klart otroligt angenäm; vi är ett steg närmare hemfärd. Hoppet om en hel liten familj i hemmets lugna vrå lyser och spirar. Skål för det! (Vatten i glaset så klart, jag måste ju hem och pumpa.)

Skapa flashcards